dinsdag 9 februari 2016

Kusjes koekjes


Koekjes die zacht, zoet en luchtig zijn als een kusje. Een ideaal geschenkje om te bakken voor je Valentijn. Je liefste zal gegarandeerd op wolkjes lopen als je dit voor hem bakt. Je kan ze vullen met confituur, choco, boterroom, wat je maar wil.

Het lijkt wel of ik enkel koekjes maak die je op elkaar moet kleven, maar dat is puur toeval. Onbewust is zo'n dubbel koekje waarschijnlijk extra aantrekkelijk voor me. Telt het immers niet als maar één koekje ? Toepasselijk ook want met Valentijn staat immers alles toch in het teken van koppeltjes en dus zijn ook deze koekjes een koppel.

Het recept komt van een goeie reeks kookboeken van down under: The Australian Womens Weekly. Ze hebben een bijna eindeloze reeks Engelstalige kookboeken waar ik erg van hou omdat hun recepten betrouwbaar zijn en niet te ingewikkeld. Bovendien staan ze boordevol prachtige foto's die je doen watertanden. Dit recept komt uit Home baked

Als je ze graag wil maken is het handig wanneer je een spuitzak hebt.
Het kan ook zonder, dan zal je koekje er een beetje anders uit zien :

Chocopasta vulling


Ingrediënten:

  • 125 gram zachte boter
  • 110 gram suiker
  • 1 ei
  • 50 gram bloem
  • 35 gram zelfrijzende bloem
  • 100 gram maizena
  • 30 puddingpoeder/custard

Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Meng met een mixer de boter en de suiker tot het mengsel bleek en smeuïg is.

  • Voeg het ei toe en meng goed.
 

  • Zeef de bloem, de maizena en het puddingpoeder.  Voeg dit toe in twee stappen. Meng na elke stap goed door.
  • Vul een spuitzak en spuit koekjes van ongeveer  3 cm, met 3 cm afstand. Ik gebruikte een siliconen bakmat voor macarons, maar het kan net zo goed op bakpapier. De spuitopening moet ongeveer 1 cm zijn.
  • Heb je geen spuitzak rol dan bolletjes van het deeg. Je koekjes zullen dan wel geen gekarteld randje hebben.
Rechts zie je de koekjes die niet gespoten zijn, maar gemaakt van balletjes deeg.
  • Bak de koekjes gedurende 10 minuten en laat ze nadien afkoelen op een rooster.
  • Smeer op de onderkant van één afgekoeld koekje wat confituur naar keuze en plak er een ander koekje tegen.

Conclusie:

Het is echt een koekje om verliefd op te worden : licht, lekker en niet moeilijk. 
Dankzij de maizena zijn de koekjes echt heel luchtig en bros. 
We hebben ze ook uitgeprobeerd met chocopasta en frambozenconfituur. Allebei erg lekker !





2 opmerkingen:

  1. De kusjes koekjes heb ik ook eens gemaakt, ze zijn echt wel gemakkelijk. Ik heb ze wel wat langer laten bakken omdat ze nog geen kleur hadden na 10 minuten. Toch was het niet echt nodig denk ik. Ze zijn wel lekker, ik koop geen koekjes meer in de supermarkt. Voortaan bak ik ze zelf, al genoeg recepten. Doe zo voort Els, ik ben je grootste fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is leuk om te lezen. Dikke merci !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...