donderdag 14 september 2017

Snelle brésilienne rijsttaart (nougatine)


Sinds een dag of twee had ik enorm veel zin om dit geliefde familierecept nog eens te maken !  Het was een beetje in vergetelheid geraakt bij mij. Maar toen ik in mijn voorraadkast een blikje rijstpap zag staan moest ik eraan terugdenken. Jaren geleden heb ik het recept gekregen van mijn tante Ria. Als we vroeger bij haar op bezoek kwamen, dan stond deze taart steeds op het menu.

De taart doet wat denken aan een flan brésilienne maar dit is dan de vereenvoudigde versie en met rijst erin verwerkt. Hierbij hoef je geen deegbodem van gistdeeg te maken en de rijstpap komt uit een blikje. 😉 Het lijkt ook een beetje op een magische vanille taart, met z'n verschillende laagjes die ontstaan tijdens het bakken.
Het recept is erg snel en makkelijk om te maken en de ingrediënten heb ik gewoonlijk altijd wel in huis. Ik denk dat jullie ze ook wel zullen appreciëren. Ik ben benieuwd !



Benodigdheden:


voor de taart:

  • 150 gram poeder/bloemsuiker
  • 200 gram zelfrijzende bloem
  • 4 zakjes vanillesuiker
  • 4 eieren
  • 1/2 liter melk
  • 1 blik roomrijst (=400 gram)
  • een beetje boter en bloem voor je vorm


voor de afwerking:

  • 200 milliliter room (= een klein kartonnetje) Wil je een dikke slagroomlaag dan verdubbel je de hoeveelheid room.
  • poeder/bloemsuiker naar eigen smaak
  • nougatine/brésilienne nootjes

Eventueel kan je ook gewoon een laagje poedersuiker over de taart strooien.

werkmateriaal:

  • een flan of quiche vorm van minstens 28 cm
  • een mixer
  • een zeef

Werkwijze:


voor de taart:

  • Verwarm de oven voor op 180 °C.
  • Boter een flanvorm in en bebloem hem.
  • Splits de eieren. 
  • Zeef de bloem en de poedersuiker.
  • Meng alle ingrediënten, behalve het eiwit.


  • Klop het eiwit luchtig en meng dit voorzichtig onder het deegmengsel. Het deeg zal erg vloeibaar zijn.


  • Giet het deeg voorzichtig in je flanvorm en bak gedurende 50 minuten. De grootste uitdaging bij het bakken van deze taart is om de flanvorm zonder morsen in de oven te schuiven. 😏
  • Indien de taart wat te donker kleurt bovenaan, kan je er een vel aluminiumfolie over leggen.
  • Laat de taart volledig afkoelen op een rooster. De bovenkant van de taart zal inzakken, maar dat is normaal. Hier komt immers nog een laag slagroom op.




voor de afwerking:

  • Klop de slagroom samen met de poedersuiker luchtig.
  • Breng de slagroom bovenop de taart aan.
  • Bestrooi ze met de nougatine/brésilienne nootjes.
  • Bewaar de taart in de koelkast en dien ze goed koud op.


Conclusie:


Deze taart is zo eenvoudig om te maken, maar toch zo super lekker !


19 opmerkingen:

  1. Hey ziet er superlekker uit, hoe groot is je flanvorm? groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Iris,
      Mijn flanvorm is 28 cm groot en daar past het beslag net in. Ik zou dus zeker geen kleinere vorm gebruiken.
      Laat je weten wat je ervan vond ?
      Groetjes en veel bakplezier,
      Els

      Verwijderen
    2. Ik ben deze nu aan het maken ben eens benieuwd hhhmmm ruikt wel lekker😉

      Verwijderen
  2. Waar koop ik zo'n blik rijstepap. Nog nooit gezien in de winkel van AHof Plus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elly,
      Zelf woon ik in België en hier kan je het in elke supermarkt kopen. Volgens deze link zou je het bij Albert Heijn in NL toch ook moeten kunnen kopen.
      https://www.ah.nl/producten/product/wi407913/boss-roomrijstpap
      Als je het in Nederland inderdaad niet kan kopen, zal ik voor mijn recept een alternatieve versie moeten uitwerken. Hou je me op de hoogte ?
      Groetjes,
      Els

      Verwijderen
    2. Dag Elly,
      Ik heb navraag gedaan bij Nederlandse vrienden en zij vertelden me dat je in Nederland zo'n blik rijstpap bv ook kan kopen in Aldi supermarkten.
      Groetjes,
      Els

      Verwijderen
    3. De beste komt van Aldi België,andere ook van Aldi Nederland zijn te lopend!!

      Verwijderen
  3. Zou mascarpone ook een optie zijn in plaats van slagroom?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sylvie,
      Sorry voor de late reactie ! Ik zag je berichtje nu pas.
      Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus ik kan het niet echt zeggen.
      Persoonlijk associeer ik een een rijsttaart eerder met slagroom, maar wie weet ontdek je hier nu wel een geweldige nieuwe combinatie...?!
      Als je het uitprobeert, laat je hier dan weten hoe het was ? Ik ben alvast erg benieuwd.
      Groetjes,
      Els

      Verwijderen
  4. Hallo, ik heb een vorm van 26cm wat zou ik dan kunnen aanpassen om hem daarin te maken? En inderdaad wij hebben hier geen blikjes maar bekers rijstepap is dat ook goed?

    Mvg Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo, kan er iemand mij n recept van citroen-biscuittaart bezorgen. Eventueel met citroen 4ème erop of tussen. Dank bij voorbaat. Amelia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien een stomme vraag maar moet de taart uit de vorm op het rooster afkoelen (op het plaatje staat de taart kant en klaar weer in de vorm) vandaar mijn twijfels

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo. Ik zou ze graag eens maken. Er staat in je recept wel nergens wanneer je de roomrijst erbij moet doen. Groetjes, Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo. Ik zou ze graag eens maken. Er staat in je recept wel nergens wanneer je de roomrijst erbij moet doen. Groetjes, Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vorige zomer de taart voor de eerste keer gemaakt iedereen vond ze heel goed, ze staat nu bij elke gelegenheid mee op tafel ,vandaag ga ik er weer eentje maken het is zo makkelijk maar wel heerlijk . We zullen er steaks weer van smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb vorige de taart voor de eerste keer gemaakt iedereen vond ze heel goed, vandaag ga ik er weer eentje maken het is zo makkelijk maar wel heerlijk om op de tafel te zetten. We zullen er steaks weer van smullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou ook graag weten of het met een beker rijstepap zou kunnen. Die blikjes hier namelijk nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Els, ziet er lekker uit !! Kan je zeggen wanneer je de rijstpap erbij doet? Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...