zondag 14 februari 2016

Superman cake met tony's naam erin


Voor Valentijn wou ik voor mijn Superman een taart maken die toont dat hij mijn super-geweldige-liefste schat van een man is. Die taart toont dit vanbuiten, maar ook vanbinnen.

De taart combineert twee leuke technieken : van buiten is ze versierd met marsepein en de binnenkant heeft zijn naam erin verwerkt.
Decoreren met marsepein is niet nieuw voor me, maar ik heb het al een hele tijd niet meer gebruikt. Spannend om te zien of het me nog lukt.
De tweede techniek, om een tekst in je cake op te nemen, is wel nieuw voor me. Alweer een mooie uitdaging dus !

Voor de Superman buitenkant haalde ik inspiratie van een Superman poster uit de Etsy shop TwoFish Project.
De techniek om tekst aan de binnenkant van je cake op te nemen was ik tegengekomen op de blog Madam Meko.


Werkwijze:

Ik begon eraan door eerst de cake te bakken waaruit ik de letters van Tony's naam moest halen.
Om in het Superman thema te blijven, wou ik graag blauwe en rode letters in een witte cake.
Ik moest dus eerst een blauwe en een rode cake bakken. Als recept gebruikte ik dit van mijn zebra cake want die was erg lekker. De cacao komt er deze keer wel niet in voor.
Wel gebruikte ik een beetje Wilton kleurstof namelijk sky blue en (no taste) red. Ik heb er wel te weinig van gebruikt want de kleur in de cakes was niet fel rood en blauw genoeg vond ik nadien. Wellicht is de kleur royal blue een betere keuze voor het blauwe deeg.

Als de cake afgekoeld is snij je er verschillende schijfjes af en steek je er telkens de naam uit met uitsteekvormen voor koekjes.



Je maakt dan terug een cakedeeg zonder kleurstof en legt de letters in je bakvorm. Ik gebruikte een bodempje deeg om de letters wat in vast te zetten. Het deeg helpt ook om de letters aan de rand en aan mekaar te kleven.


Je vult de bakvorm volledig op met wit cakedeeg totdat je de letters niet meer kan zien.


Bak vervolgens de cake volgens het recept en dus totdat een naald er droog uitkomt.

Laat afkoelen en breng een laagje boterroom aan. De boterroom is nodig omdat de cake aan de bovenkant na het bakken niet echt egaal is en daarop kan je onmogelijk mooi een laag marsepein aanbrengen.
Het recept voor de vanille boterroom komt uit The Hummingbird Bakery Cookbook.
Ik gebruikte wel maar de helft van hun recept. Dit is het volledige:

  • 80 gram boter
  • 250 gram gezeefde bloemsuiker
  • enkele druppels vanille-essence
  • 25 milliliter melk
Mix de boter en de bloemsuiker tot een glad mengsel.
Voeg de vanille-essence bij de melk en voeg dit langzaam aan toe aan het boter-suiker mengsel.
Klop dit gedurende 5 minuten goed luchtig.


Breng na de laag boterroom de marsepeinen decoratie aan op de cake.


Conclusie:

Mijn superman vond het een erg leuke cake en vond het een leuke Valentijn verrassing om zijn naam binnenin de cake te zien staan.
Het is wel veel werk. Het is allesbehalve eenvoudig om de letters rechtop te laten staan in het deeg en om overal cake-deeg tussen de letters te krijgen. Vooral de binnenkant van de letter O vormde een uitdaging. Ik spoot een beetje cakebeslag erin met behulp van een spuitzak.
Ik vreesde dat de cake eruit zou zien als een kaas met hele grote gaten. Ook dacht ik dat de letters misschien heel erg gingen beginnen ronddansen in het deeg, maar dat viel dus allemaal nog wel mee. Alleen de letter T is een beetje de hoogte in gegaan !
Het gaf me dus wel veel voldoening om het eindresultaat en de reactie van de familie te zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...