zondag 23 oktober 2016

Spitzbuben koekjes


Ben je al eens naar Duitsland geweest in de aanloop van Kerstmis ? Ze zijn daar echt kampioen in kerstsfeer met hun gezellige kerstmarkten. Ik kijk er al naar uit ! Elke herfst verlang ik ernaar om een paar dagen in Duitsland of eigenlijk in de buurt ervan door te brengen. De streek van het Drielandenpunt te Vaals is één van mijn favorieten. Mijn eigen vertrouwde België, Nederlands Limburg en de Duitse stad Aken allemaal vlakbij mekaar. Geweldig! Allerlei zoetigheid zoals marsepein uit Lubeck, kerststollen en lebkuchen is daar te vinden in overvloed !  Ik kijk mijn ogen uit in de etalages van de bakkers.

Ze bakken in Duitsland tijdens de kerstperiode een heel assortiment aan traditionele kerstkoekjes. Eén van deze koekjes zijn Spitzbuben : boterkoekjes die zijn voorzien van een verleidelijk laagje rode frambozenconfituur. Bovenop komt er een tweede koekje dat voorzien is van een vensteropening zodat je de vulling kan zien. Als finishing touch krijgen de koekjes een laagje poedersuiker. Het frambozenrood contrasteert heel mooi met de sneeuwwitte poedersuiker. Het zijn net kleine juweeltjes vind je ook niet ?

Aangezien mijn man en dochter niet zo houden van frambozenconfituur (vanwege de pitjes...) maakte ik ook een deel koekjes met een laagje Nutella. Iets minder te associëren met het rood wit van de kerstman, maar meer rendier bruin zullen we maar denken. Bovendien is zo iedereen tevreden. 

Ingrediënten:

  • 300 gram bloem
  • 200 gram koude boter
  • 100 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (= 8 gram)
  • 1 ei
  • snuf zout
ter afwerking: 
  • frambozenconfituur
  • poedersuiker/bloemsuiker
  • Kan eventueel ook met Nutella



Werkwijze:

  • Doe de bloem, de suiker, de vanillesuiker en het zout in de kom van je mixer. Snij de koude boter in kleine dobbelsteentjes en verspreid deze hierover.


  • Meng goed door tot je een kruimelig deeg krijgt. Voeg het ei toe en meng nogmaals door.


  • Laat het deeg een uurtje rusten in de koelkast. Ik verpak het steeds in een diepvrieszakje.


  • Als het deeg gerust heeft, moet je het even terug doorkneden om mals en bewerkbaar te maken. Rol het deeg gelijkmatig en dun uit. Gebruik voldoende bloem op je werkplek tegen het kleven. Steek er met een geribbelde koekjesuitsteker rondjes uit. Het mag uiteraard ook een uitsteker zijn zonder ribbels, dat is enkel omdat het achteraf zo mooi oogt. Ik gebruikte er één van 6,5 cm doorsnede. Groter of kleiner mag, maar dan moet je wel je baktijd aanpassen.


  • Steek bij de helft van je deegrondjes middenin een raampje uit. Ik gebruikte hiervoor een ronde uitsteker van 4 cm doorsnede. 


  • Leg de koekjes op een siliconen bakmat of een bakplaat voorzien van bakpapier. Ik gebruik hiervoor steeds een spatula om de deegrondjes niet te beschadigen.
  • Ik heb ondervonden dat je best de volledige koekjes en de koekjes die bovenaan komen (met een vensteropening) niet samen op één bakplaat legt om te bakken. De koekjes met een opening in hebben een kortere baktijd nodig in vergelijking met de volledige koekjes. 

Ik zou aanbevelen om de koekjes met en zonder venster niet
samen op één bakplaat te leggen doordat hun baktijd verschilt! 

  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Bak de koekjes met opening gedurende 10 minuten en de koekjes die onderaan komen 13 minuten. Dit is maar een richtlijn. Belangrijkste is dat de koekjes een lichtbruin kleurtje hebben. Laat ze afkoelen op een rooster.
  • Als de koekjes zijn afgekoeld, breng je op de onderste koekjes een beetje frambozenconfituur aan en legt het koekje met raampje er boven op.
  • Zeef wat bloemsuiker over de koekjes ter afwerking. De suiker die op de confituur terecht komt zal wegsmelten, maar dat is nu net de bedoeling.


  • Maak je gebruik van Nutella dan zal de suiker niet wegsmelten. Je kan ervoor kiezen om ze volledig onder te sneeuwen met bloemsuiker of het achterwege te laten.


Conclusie:

Deze koekjes brachten me al helemaal in kerststemming, ook al is het dan nog maar oktober... De mooie frisse rode kleur van de frambozenconfituur steekt zo mooi af tegen het witte sneeuwtapijt van poedersuiker. Ze zijn erg eenvoudig om te maken. Enkel om de koekjes die bovenop komen, zonder vervormen op de bakplaat te leggen is een beetje een uitdaging. Doordat ze een opening hebben zijn ze wat fragiel en vatbaar voor vervormen. Maak je randje dus niet té dun, want dan heb je daar meer last van.
Ik vind de koekjes na één dag lekkerder dan net uit de oven. Ze worden een beetje zachter van de confituur en de smaak komt dan nog beter tot zijn recht. Mijn man was erg enthousiast over de Nutella versie. Deze variant wordt bovendien minder snel zacht. 

2 opmerkingen:

  1. thanks a lot for a lovely recipe.. just made them and they turn out fantastic. l also found out the tip for making the top biscuits (with opening) without lifting them (after cutting out the window in the middle) and then putting them on the baking tray. all you have to do, is to cut the circle - without cutting out the middle part - put it on the baking tray and only then, you cut out the middle part of the cookie. after that you just bake them as written.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje voor het recept, ik vond het echte kerstkoekjes en ze blijven nu 1 week later nog steeds lekker in de koektrommel. Nutella was wel mijn favoriet. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...