woensdag 26 oktober 2016

Ardéchois : cake met crème van kastanjes


Dit weekend hebben we een mooie herfstwandeling gemaakt en onderweg heel veel kastanjes geraapt. Achteraf doen we daar dan weinig mee moet ik toegeven. Toch is het leuk om ze te rapen. Ze liggen daar zo mooi te blinken in het bos. Ik kan er niet aan weerstaan en kom telkens met mijn zakken vol thuis. Ooit heb ik wel eens een poging ondernomen om kastanjes in de oven te poffen met de bedoeling om hier dan kastanjepuree of kastanjecrème van te maken, maar dat was echt een fiasco. We kregen die ondingen maar zeer moeilijk gepeld en al die velletjes verwijderen.... Ik krijg opnieuw een kramp als ik eraan terugdenk. Misschien dat ik ooit nog eens een poging waag, maar ik betwijfel het. 

Wat ik wel heb gedaan is een potje kastanjecrème gekocht in de biowinkel. Ik vond het vrij toevallig in het rek bij de chocopasta. Aangezien ik al wel eens vaker recepten was tegengekomen hiermee, laadde ik het enthousiast in mijn karretje om er thuis wat mee te experimenteren. Vooral op Franse sites kan je allerlei lekkere recepten terugvinden die gebruik maken van crème de marrons. Ik baseerde me op dit recept voor een gâteau moelleux, een vochtige cake, uit de Ardèche. Echt herfstgebak, ideaal om nu te maken.  


Ingrediënten:

  • 4 eieren
  • 200 gram bloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 150 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (=8 gram)
  • 200 gram zachte boter
  • 380 gram kastanjecrème (=gezoet, crème de marrons)
  • snuf zout


Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Boter een bakvorm in en bebloem hem. Ik gebruikte een tulbandvorm van 24 cm. Maar je kan evengoed een wat kleindere springvorm gebruiken en deze dan bekleden met bakpapier.
  • Doe de eieren, de suiker, de vanillesuiker en het zout in de kom van je mixer en meng goed door.
  • Voeg de bloem en het bakpoeder toe en meng nogmaals goed door.


  • Doe tenslotte de zachte boter en de kastanjecrème in de kom en meng alles tot een homogeen geheel.

  • Bak gedurende 50 minuten goudbruin. Aangezien je gebak ietwat moulleux is, zal een naald er niet geheel (kruk)droog uitkomen. Ze mag echter niet vol rauw deeg hangen.



  • Laat de cake een 10-tal minuten in de vorm afkoelen op een rooster. Stort de cake nadien voorzichtig uit de vorm en laat verder afkoelen op de rooster.
  • Bestrooi voor het opdienen met wat poedersuiker.


Conclusie:

Wat gaat je huis heerlijk ruiken als je deze cake bakt ! Wauw, je krijgt er meteen zin in. De cake is dan ook erg lekker. Ik had geen idee hoe kastanjes smaken, maar het bevalt me zeker. De cake is zoet, ze doet wat denken aan een vochtige chocoladecake, maar dan ook weer niet helemaal. Om het ontdekken, zal je het zelf moeten maken. Zeker voor herhaling vatbaar ! Die Fransen weten wel wat lekker gebak is. Ze zullen me snel terug zien in de biowinkel voor een nieuw potje crème de marrons! Mhm!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...