donderdag 20 oktober 2016

Wafels met gist


Wafels bakken is zo gezellig vind je ook niet ? Woensdagmiddag is voor mij altijd een uitstekende gelegenheid om pannenkoeken of wafels te bakken. Mijn dochter heeft maar een half dagje school en dan zo'n lekkere lunch maakt het helemaal tot een leuke namiddag. Zeker nu de herfst zich echt laat voelen, vind ik het heel fijn om wat extra gezelligheid in huis te brengen. 

Normaal grijp ik altijd terug naar mijn vertrouwde recept voor zachte vanillewafels, want die zijn heel erg lekker van smaak, ze zijn heerlijk mals en ook na een dag of twee nog erg smakelijk.  Ik hou er echter van om zo af en toe eens een ander recept te gebruiken. Deze wafels bleken ideaal om te maken in de late voormiddag, dan kon het gistdeeg een uurtje rijzen terwijl ik mijn dochter van school ging afhalen. Eens we thuis waren, kon ik direct beginnen bakken. Bij de zachte vanille wafels begin je na het maken van het deeg best onmiddellijk aan het bakken want het deeg wordt dikker en moeilijker werkbaar als het een tijdje staat. Deze wafels zijn tenslotte een wat gezondere variant want ze bevatten aanzienlijk minder boter en suiker.


Ingrediënten: goed voor + 20 wafels

  • 375 gram bloem
  • 6 gram gedroogde gist (3/4 van een zakje)
  • 3 eieren
  • 125 gram zachte boter
  • 50 gram suiker
  • 1 zakje vanille suiker
  • 500 milliliter melk (op lauwe temperatuur)
  • snuf zout


Werkwijze:

  • Doe de bloem, suiker, vanillesuiker en gist in de kom van je mixer. Maak middenin een kuiltje en doe hier de eieren in. Snij de zachte boter in stukjes en verdeel deze in je kom. Voeg tenslotte nog een snuf zout toe. 


  • Meng alles met een kneedhaak en voeg voorzichtig de lauwe melk toe. Doordat het deeg erg nat is, kan je makkelijk spetteren ! Kneed het deeg goed door totdat je geen brokjes meer ziet en er enkel luchtbellen zichtbaar zijn in het deeg.



  • Laat het deeg een uurtje rusten. Leg er een theedoek over. Zorg ervoor dat je kom warm (=kamertemperatuur) staat en niet in de tocht.



  • Na een uurtje kan je het wafelijzer voorverwarmen, invetten en bakken maar !





Conclusie:

Deze wafels zijn erg lekker en luchtig. Ze zijn minder zoet en cake-achtig van structuur dan de zachte vanillewafels, maar zeker ook erg lekker. Meer al een beetje in de richting van een Brusselse wafel. Net gebakken zijn ze lichtjes krokant en op z'n lekkerst. Ze worden zachter en slapper als ze even liggen. Ik laat ze gewoonlijk afkoelen op een rooster totdat ze volledig koud zijn en begin ze dan pas te stapelen. Bewaar ze in een goed afgesloten doos in de ijskast. De dag nadien zijn ze nog goed te eten als je ze even in de broodrooster steekt. De microgolfoven daarentegen maakt ze slap en zou ik afraden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...