woensdag 18 januari 2017

Dunne galetten wafels


Woensdagnamiddag en koud winterweer, dit gaf me zin om nog eens gezellig wafels te bakken. Niet de zachte vanillewafels of de wafels met gist, maar van die dunne krokante galetten wafeltjes. Heerlijk bij een tasje koffie of thee.

Het recept is al lang in de familie en voor zover ik weet afkomstig van een oom van me. Dank je wel nonkel Pol voor dit recept ! Ik herinner me dat we ze bij mijn ouders thuis ook bakten. Toen ik later zelf een wafelijzer ging kopen, wou ik hierdoor er graag ééntje dat toeliet ook van die dunne wafels te bakken. Je hoeft er enkel de bakplaten voor te wisselen.

Het is dus een echt familierecept. Eén van de redenen waarom het een geliefd recept is, is vanwege het feit dat het recept maar om één eitje vraagt en niet al te veel boter. Het was een tijdje geleden dat ik ze maakte, maar ze zijn terecht een klassieker.



Ingrediënten:

  • 125 gram boter
  • 125 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (= 8 gram)
  • 5 gram puddingpoeder (custardpoeder)
  • 1 ei
  • snuf zout
  • 75 milliliter melk
  • 250 gram patisserie bloem
  • 1/2 zakje bakpoeder (= 8 gram)



Werkwijze:


  • Snij de boter in blokjes en roer ze zacht met een mixer.
  • Voeg de suiker en de vanillesuiker toe en meng goed door, tot je een smeuïge massa hebt.


  • Voeg het puddingpoeder, het zout en het ei toe en meng alles goed door.


  • Doe bij de bloem het bakpoeder en meng dit eronder. 
  • Voeg tenslotte afwisselend een eetlepel van de bloem en een geutje van de melk aan je deeg toe, terwijl je alles mixt.


  • Laat het deeg een uurtje rusten. Doe je dit niet, dan zal het kleven aan je wafelijzer. 
  • Als je het deeg in de koelkast zet, helpt dit om het deeg steviger te maken.

  • Breng in je wafelijzer de bakplaten voor galette wafels aan.
  • Warm je wafelijzer op en vet het lichtjes in.
  • Schep met een koffielepel wat deeg op en rol dit tot kleine balletjes. 
  • Je kan ook het rollen van balletjes achterwege laten en telkens wat deeg scheppen met behulp van twee koffielepels.




  • Leg de deegballetjes op je wafelijzer en bak ze goudbruin.


  • Laat de wafels na het bakken afkoelen op een rooster. Eerst zijn de koekjes nog zacht, maar ze worden hard en krokant wanneer ze zijn afgekoeld.
  • Bewaar de wafeltjes in een goed afsluitbare doos of blik. Ze blijven zonder probleem enkele dagen goed.



Conclusie:

Deze wafeltjes zijn heerlijk krokant. Ze smaken subtiel naar vanille dankzij de vanillesuiker en het puddingpoeder. Bovendien zijn ze niet al te zoet of vet. Wij vinden ze geweldig bij de koffie of als koekje op een ijsje of ander dessertje. 


21 opmerkingen:

  1. Dag Els,
    super,zo van die familierecepten!
    ik hou daar ook zo van...
    ik ga deze wafeltjes ook eens uitproberen, ik heb al enkele recepten geprobeerd, maar nog steeds niet krokant genoeg.
    nu had ik ondertussen ergens gelezen, dat te veel bakpoeder daarvan de reden kan zijn.
    maar jij gebruikt toch ook tamelijk veel ervan, lijkt me.
    ben superbenieuwd naar het resultaat.
    groetjes,
    Francinne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Francinne,
      Bedankt voor je lieve berichtje ! Als je krokante wafels wil maken, die niet al te vet of zoet zijn, dan is dit recept ideaal. Ik heb een tijdje terug een lessenreeks gevolgd over het bakken van koekjes. Ik herinner me hiervan dat het vooral de suiker is die een koekje krokant maakt. Suiker zal karameliseren tijdens het bakken. Hoe bruiner je de wafels bakt, hoe krokanter ze zullen zijn. Veel bakplezier !
      Groetjes Els

      Verwijderen
  2. Dit zijn zó lekkere koekjes!
    Ik kon geen bolletjes maken. Ik denk dat ik het deeg te nat had. Ik heb het dan met 2 lepels gedaan, zoals bij wafels.
    Dat heeft niks aan de smaak gedaan ��.
    Dank je wel om dit te bloggen.

    Groetjes, Janne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Janne, leuk om van je te horen en bedankt voor je berichtje ! Nog veel bakplezier ! Groetjes Els

      Verwijderen
  3. Beste Els,
    Ik heb net jouw galetjes gebakken. Ze zijn goed gelukt en heel lekker! Alleen zijn ze niet zo mooi rond, ze hebben een rechte kant. Waarschijnlijk waren mijn balletjes iets te groot?
    Laat jij je deeg opstijven in de koelkast? Zou het ook gaan om het deeg in een rol te laten opstijven en er dan dunne rondjes af te snijden? Ik doe dat met mijn speculoos. In het bakboek van de boerinnenbond zegt men om er worstjes van te maken van 10cm en 25gr. Maak jij alle balletjes op voorhand of vervolgens?
    In ieder geval bedankt voor je recept! Ik ga zeker nog eens neuzen in je inhoudstafel!
    Marleen


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marleen,
      Sorry voor de late reactie.
      Bij mij vallen de wafeltjes ook wel eens wat groter uit hoor waardoor ze tot aan de rand van het wafelijzer reiken en dan hebben ze een recht randje. Minder deeg en mooi middenin je ijzer leggen zou dat moeten verhelpen.
      Als het deeg in de koelkast rust wordt het steviger dan dat het op kamertemperatuur rust. Het helpt dus wel om balletjes te rollen als je deeg is gekoeld.
      Ik heb het deeg nog nooit tot een rol gerold, maar het is het proberen waard.
      Als ik weinig tijd heb rol ik geen balletjes, maar werk ik "a la minute" met twee theelepels. Met één lepel schep wat deeg op en de tweede gebruik ik om het deeg van de lepel op het ijzer te schuiven.
      Fijn om te horen dat je wafeltjes lekker waren en nog veel bakplezier toegewenst!
      Groetjes,
      Els

      Verwijderen
  4. Hoi Els
    Ik heb pas een wafelijzer voor galetten
    Het eerste recept dat ik gebruikte was dit van u, ze zijn heel goed gelukt en erg lekker, ze vallen bij iedereen in de smaak. Bedankt voor het delen van dit recept
    Jose

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waar krijg ik een wafelijzer voor die wafeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij gaan voor een schoolproject eetbare verpakking maken. Analoog aan de ijshoorn willen wij deze in een zoute/hartige wafel hoorn veranderen. Heb jij een basisrecept? Welke bloem kunnen we het beste gebruiken. Kan ik het recept dunne galette wafel gebruiken. Welke vervanger voor suiker kan ik gebruiken. Een vloeibare deeg zou nog beter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. is het ook mogelijk zonder wafelijzer te werken?
    mvg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik gebruik een paninimaker voor dit,
      werkt perfect. al zijn de wafels gegolfd in plaats van geruit.
      mvg
      Bob

      Verwijderen
  8. Dag Els,
    Mijn kleindochter van 10 heeft jouw recept deze week uitgeprobeerd. Geweldig gelukt! iedereen vindt het superlekker. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waar kan je die platen voor ronde wafels kopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hang ervan af welk toestel je hebt.
      Ik heb een FriFri en mijn platen gekocht bij mediamarkt....

      Verwijderen
  10. Heerlijke wafelkoekjes. In een mum van tijd op. Halverwege het bakken kreeg ik de tip van een vriendin om er wat speculaaskruiden onder te doen. Dit gaf inderdaad een speciaal smaakje en waren ook lekker. Misschien ook iets om voor jou eens te proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kan het ook in een gewoon wafelijzer?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Is patisseriebloem hetzelfde als Zeeuws bloem?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Els,
    Ik zoek allang om deze te maken maar ik weet niet welk wafelijzer ik daarvoor moet kopen, kan jij me even helpen asjeblieft x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eentje van "Cloer" aangekocht, heel tevreden over dit simpel en gemakkelijk te onderhouden ijzertje.

      Verwijderen
    2. https://www.bol.com/be/nl/p/cloer-261-wafelijzer/9000000011157667/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-131103309283-S-1521590216377-9000000011157667&gclid=CjwKCAiAlrSPBhBaEiwAuLSDUMm0P0N3McNls1bnufqfpYXU1ZPyD7HgwaZTIm_ZqGTtBW1L5P_szhoC3qIQAvD_BwE

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...