woensdag 15 juni 2016

Home made Dinosaurus koeken


Ongetwijfeld horen Dinosaurus koeken tot mijn top drie van favoriete koekjes. Ik zal vast wel niet de enige zijn die dol is op de dinosaurus koekjes van Lotus. Ze staan al eeuwen op mijn to do-lijstje om een keer zelf te maken. Ik vind het immers erg leuk om koekjes die bekend zijn van in de supermarkt na te maken. Eerder maakte ik al Granola koekjes, Petit beurre en Scholiertjes.

Toen ik  al surfende deze koekjesuitsteker tegenkwam op Pinterest, wist ik dat het moment daar was. Ik had mijn werkmateriaal gevonden en ik ging eindelijk zelf dinosaurus koeken maken !
De set bestaat uit drie uitstekers en drie stempels. Het is net dankzij die stempels dat je het reliëf kan creëren dat bij de echte Dinosaurus koeken zo kenmerkend is. Er zit ook een klein boekje bij met handleiding in het Engels, Frans en Spaans met 3 recepten in. Aangezien het een Amerikaans product is, werken ze natuurlijk met cupmaten in hun recept, maar ik heb ze omgezet naar grammen voor jullie (en mezelf natuurlijk). Ook erg Amerikaans is de afmeting. De koekjes die je hiermee maakt zijn dubbel zo groot als de originele. Maar daar gaat niemand over klagen denk ik.

In de winkels van Dille en Kamille kan je ook een set van 6 dinosauruskoekjes uitstekers kopen, maar deze vallen naar mijn goesting wat te klein uit en ze hebben geen stempel voor het leuke reliëfeffect. Maar het is dus zeker niet nodig om je uitstekers over de oceaan te kopen, wil je ook dinosaurus koeken gaan bakken

Ingrediënten:

  • 230 gram zachte boter (op kamertemperatuur dus)
  • 180 gram kristalsuiker
  • 1 ei
  • 1 theelepel vanille extract (te koop in de bio winkel en ook bij Dille en Kamille)
  • 380 gram bloem
  • 1 en een 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout


voor de afwerking: 
  • Eventueel: 1 eigeel gemengd met een eetlepel melk om je koekjes in te borstelen (Dat deed ik niet.)
  • 250 gram melkchocolade (of puur, of wit)

Werkwijze:

  • Meng de zachte boter en de suiker met een mixer tot een smeuïg geheel.
  • Voeg het ei en het vanille extract eraan toe en meng alles goed door.
  • Doe nu het bakpoeder en het zout in de kom van de bloem en meng deze drie onder elkaar.
  • Voeg dit bloemmengsel beetje bij beetje bij je deeg totdat de bloem volledig in het deeg opgenomen is.
  • Laat het deeg, goed ingepakt, enkele uren rusten in de koelkast.
  • Verwarm je oven voor op 175 graden.
  • Rol het deeg uit en steek er de koekjesvormen uit. Gebruik bij het uitrollen veel bloem op je werkvlak en je deegrol tegen het kleven.


  • Leg je deeg enkele minuten in de diepvries en druk er dan de stempel in. Indien je dit onmiddellijk doet, zal je tekening minder zichtbaar en scherp zijn zo heb ik ondervonden.
  • Je kan de koekjes eventueel nog inborstelen met eigeel voor een mooie kleur, maar dat heb ik niet gedaan.


  • Bak de koekjes gedurende 10-15 minuten of totdat ze goudbruine randjes krijgen.
  • Laat ze afkoelen op een rooster. Aanvankelijk zullen ze nog zacht zijn, maar ze worden vanzelf steviger en krokant.


  • Als de koekjes afgekoeld zijn kan je ze een chocolade laag geven.
  • Smelt hiervoor de chocolade au bain marie. Hiervoor gebruik je een vuurvaste kom die je boven een pannetje met kokend water plaatst. Smelt slechts de helft van de chocolade in je vuurvaste kom. Indien deze chocolade vloeibaar geworden is, neem je de kom weg van het kokende water en dan voeg je de andere helft toe bij de reeds gesmolten chocolade. Zo zal je chocolade glanzen en niet dof en vlekkerig worden.
  • Bestrijk met de achterkant van een theelepel de achterzijde van je koekjes. 


  • Laat de chocolade hard worden op een koele plek. (Niet in de ijskast) Leg ze hiervoor met hun chocolade kant naar boven op een rooster.


Conclusie:

Yes ! Het is me gelukt ! Het is wel een heel werkje. Het deeg rolde niet zo gemakkelijk uit en de koekjes stempelen is een precisie werkje. Maar ze zien er dankzij het reliëf van de stempels ontzettend leuk uit en het was de inspanning dus wel waard ! Het recept dat ik gebruikte is ook een voltreffer. Een lekker krokant boterkoekje. Helemaal heerlijk wanneer het is voorzien van een chocoladelaagje!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...