zondag 11 maart 2018

Een makkelijke ontbijt favoriet : kaneelmuffins

 

Easy like sunday morning zo zijn deze kaneelmuffins. Je hebt er geen speciale ingredienten voor nodig en ze zijn snel klaar en smaken heerlijk !

Ze maken deel uit van mijn vaste bakrepertoire. 😉 Ik probeer immers graag nieuwe recepten uit, maar uiteraard heb ik ook een aantal vaste favorieten en deze valt daar zeker onder. Jaren geleden kwam ik het recept tegen op het internet en onmiddellijk heb ik het overgeschreven. Mijn papiertje met het neergekriebelde recept heb ik steeds goed bewaard, de site waar ik me op baseerde is me echter een raadsel.

Als je geen tijd hebt om een met gistdeeg deze kaneelbroodjes of deze versie ervan te maken zijn dit een snel en smakelijk alternatief.

Kleine tip: Je kan de ingredienten afgewogen klaarzetten s'avonds en dan heb je de volgende ochtend snel een origineel en heerlijk ontbijt.


Benodigdheden: voor ongeveer 8 muffins

voor de muffins:


  • 225 gram bloem
  • 100 gram suiker
  • 1 en een 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/8 theelepel zout
  • 1 ei
  • 60 gram gesmolten boter
  • 120 milliliter melk


voor de kaneel topping:

  • 2 eetlepels kristalsuiker
  • 2 eetlepels bruine suiker
  • 1 theelepel kaneel
  • 30 gram gesmolten boter


materiaal:

  • bakblik voor muffins
  • bakspray
  • deegkom
  • eetlepel en theelepel
  • borstel


Werkwijze:


  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Smelt de boter in de microgolf en laat ze wat afkoelen.
  • Spray je muffinbakvorm in met de bakspray.
  • Doe in een kom alle droge ingrediënten, namelijk de bloem, de suiker, het bakpoeder en het zout en meng alles goed.

  • Meng ook de natte ingredienten onder elkaar : het ei, de gesmolten boter en de melk.
  • Voeg de natte ingredienten toe aan de droge en meng alles kort onder elkaar. Eigenlijk tot het maar net gemengd is.



  • Schep het deeg in de muffinvorm en bak gedurende 15 tot 20 minuten. De exacte tijd hangt af van de grootte van je muffins en van je oven. 


  • Je muffins moeten een goudbruin kleurtje hebben en droog zijn als je erin prikt met een satéprikker.


  • Zet tijdens het bakken alles klaar voor je kaneel topping: smelt de boter en doe ook de twee soorten suiker samen met het kaneel in een kommetje.
  • Laat de muffins enkele minuten in de bakvorm afkoelen op een rooster.
  • Haal de muffins uit de vorm en leg ze op een rooster.
  • Borstel de bovenkant van je muffin in met wat gesmolten boter en dip hem dan in het kommetje met kaneelsuiker.


  • Werk zo alle muffins af. 


Conclusie:

Heerlijk en toch heel eenvoudig ! Muffins zijn iets steviger dan een cakeje en hebben dus wat meer beet wat ze voor mij perfect maakt voor een geniet-ontbijtje. 

De muffins zijn héérlijk als ze vers uit de oven komen. Als je ze goed luchtdicht bewaard zijn ze de dag nadien zeker ook nog erg lekker !

2 opmerkingen:

  1. Als ik deze muffins zie krijg ik goesting om er aan te beginnen.
    En dat ga ik deze week zeker doen! Dat moet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ok, ik ben benieuwd wat je ervan denkt. Ella is alvast enthousiast !

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...