vrijdag 25 augustus 2017

Crazy chocolade cake (zonder eieren en zonder boter)


Ik hou wel van een experiment in de keuken en toen ik op Facebook een enthousiast bericht las van een Canadese vriendin over een cake zonder eieren, zonder boter en zelfs zonder melk was mijn interesse onmiddellijk gewekt !

Het recept staat bekend onder de naam Crazy cake of Wacky cake. Het is dan ook te gek dat het zo'n geweldig lekkere cake is, zonder iets van zuivel in. Oeps, spoiler alert: de cake is dus echt héél erg lekker !!!

Helemaal wacky is één ingrediënt dat je absoluut niet verwacht in gebak : azijn ! Haak nu niet af. Deze cake is de moeite waard. Ik deed de test en je proeft het niet. Mijn dochter die er zeker niet van zou willen proeven als ze dit wist, is nu lyrisch over de cake...

Azijn is een zuur en dit geeft een chemische reactie in combinatie met bicarbonaat door koolzuurgas te produceren; wat de cake doet rijzen en luchtig worden. Wees nu niet afgeschrikt: de prik in cola is ook koolzuurgas.

De cake is wellicht ontstaan in de 1ste wereldoorlog toen er schaarste was aan ingredienten. Rond 1930 werd ze in Amerika terug populair in een periode van economische depressie vandaan ook de naam Depression cake. Ik word allesbehalve depressief van deze cake. 😁

Maar tot hier de chemie en geschiedenis les. 😉 Wil je meer over de historie weten, kijk dan hier.

Laat ons bakken !


Benodigdheden:


Ik gebruikte voor de vloeistoffen een mengeling van half koffie, half water. Koffie versterkt immers de chocolade smaak. Het is niet zo dat je koffie proeft in het eindresultaat. Wees gerust als je echt geen koffie liefhebber bent dan kan je ook gewoon 400 milliliter water gebruiken.

  • 400 gram patisserie bloem
  • 400 gram kristalsuiker
  • 30 gram cacao Ik gebruik dit. (→géén Nesquick gebruiken, dat is niet hetzelfde !)
  • 12 gram natriumbicarbonaat (=baking soda = zuiveringszout)
  • 1/4 theelepel zout
  • 150 milliliter zonnebloemolie
  • 200 milliliter koude koffie
  • 200 milliliter koud water
  • 30 milliliter (witte) azijn (→geen appelazijn, zeker geen schoonmaak azijn)
  • 1 eetlepel vanille extract


Voor deze cake heb je geen mixer nodig: gewoon een kom, maatbeker en garde !


Werkwijze:

  • Indien je koffie gebruikt, zet dan koffie en laat hem afkoelen.
  • Bekleed een springvorm van 26 cm met bakpapier.


  • Verwarm de oven voor op 175°C. 
  • Meng de droge ingredienten in een kom. Zeef de bloem en de cacao. Voeg de suiker, het natriumbicarbonaat en zout eronder.


  • Meng in een maatbeker de vloeistoffen : koffie/water, de zonnebloemolie, het vanille extract en de azijn. Meng onder elkaar. 


  • Giet nu geleidelijk en al roerend de vloeistoffen bij de droge ingrediënten. Meng goed met je garde zodat je geen klonters hebt. Je eindigt met een vrij vloeibaar deeg, met allerlei luchtbelletjes in.


  • Giet je deeg in de bakvorm.


  • Bak de cake gedurende 40 minuten op 175°C. Prik met een naald en indien deze er droog uitkomt is de cake gaar. De mijne had nog 10 minuten extra op 150 graden nodig en toen was ze prima.
  • Mijn cake vertoonde wel enkele barsten bovenaan, maar ik heb ze besmeerd met een laagje Nutella en wat hagelslag en je ziet daar niks van. Geen groot probleem dus. 
  • De oorzaak is mijn oven, die is nogal hevig. Bovenaan was de cake al gaar, maar van binnen echter nog niet en dan barst je cake een beetje open. Volgende keer bak ik ze gewoon iets langer, op een iets lagere temperatuur. Geen twee ovens zijn dezelfde. Baktijden zijn altijd een richtlijn, geen exacte wetenschap.
  • Is je cake afgekoeld, verwijder dan voorzichtig het bakpapier.



  Conclusie:


Deze cake is echt super lekker. Het is een beetje plakkerig zoals bij een mud cake of een brownie. Je zou nooit kunnen vermoeden dat er azijn in zit. De Nutella laag is er heel erg lekker bij. Natuurlijk kan je aan het deeg chocoladedruppels of karamel stukjes toevoegen om het nog lekkerder te maken.

Bovenop kan je er boterroom, ganache of van dat heerlijke chocolade fudge glazuur dat ik reeds gebruikte op deze cake smeren. Maar nu wou ik trouw blijven aan het uitgangspunt en geen ei, boter of melk gebruiken.

Deze cake is een blijvertje, een toppertje en wordt hier zeker nog vaak ge(s)maakt.

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...