vrijdag 30 maart 2018

Chocolade carrot cake : worteltaart voor Pasen


Het zal jullie al wel duidelijk zijn dat ik gek ben op worteltaart. Hoe ik de klassieke versie maak, kan je hier terugvinden. Vroeger bakte ik ook al verfijnde carrot cake madeleines met een schelpje van witte chocolade en ook van die heerlijke dikke carrot cake pancakes. Allemaal erg lekker !

Ter ere van Pasen wou ik de door mij zo geliefde worteltaart nu eens combineren met een andere grote liefde van me namelijk chocolade ! Altijd een lekker idee natuurlijk, maar ik vond het wel toepasselijk voor deze paasdagen. De paashaas zal vast geen bezwaar hebben. 😄

Aangezien mijn gezin niet zo dol is op nootjes en rozijnen in hun cake voeg ik het niet toe, maar je kan dat natuurlijk zelf wel doen als je dat verkiest !


Benodigdheden:

voor de cake:

  • 225 milliliter zonnebloemolie
  • 225 gram kristalsuiker
  • 3 eieren
  • 225 gram zelfrijzende bloem
  • 1/2 theelepel natriumbicarbonaat
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 snuf nootmuskaat
  • 1 snuf gember
  • 1 snuf kruidnagel
  • 1 snuf zout
  • 225 gram fijn geraspte worteltjes
  • 35 gram cacao
  • 125 gram melkchocolade (gesmolten)

voor de roomkaaslaag:

  • 200 gram roomkaas
  • 100 gram melkchocolade (gesmolten)
  • enkele eetlepels poedersuiker naar smaak



Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 170° C. graden.
  • Smelt de chocolade heel zachtjes in de microgolf of au bain marie.
  • Bekleed een springvorm van 20 cm met bakpapier.


  • Mix de zonnebloemolie en de suiker.
  • Voeg één voor één de eieren toe en meng ze er telkens goed onder.


  • Voeg vervolgens de gezeefde bloem, de gezeefde cacao, het natriumbicarbonaat, de kaneel, de nootmuskaat, de gember, de kruidnagel en het zout erbij en mix alles goed. Voorzichtig mengen want de bloem en cacao kunnen in het begin nogal opstuiven.


  • Voeg tenslotte de gesmolten chocolade en de geraspte worteltjes toe en meng alles nog eens goed door.


  • Giet het deeg in de bakvorm en bak gedurende 50 minuten of totdat een naald die je erin prikt er droog uitkomt. 


  • Indien je taart wat te donker kleurt op het einde, kan je een vel aluminiumpapier over je cake leggen tijdens het bakken ter bescherming.
  • Laat de taart afkoelen op een rooster. 
  • Indien je verbrande stukjes hebt, kan je die makkelijk verwijderen met een dunschiller. 😉
  • Verwijder de bakvorm en het bakpapier wanneer de taart is afgekoeld.


  • Meng je de roomkaas met de gesmolten chocolade en de poedersuiker. 
  • Besmeer de bovenkant van de taart hiermee.
  • Ik trek vaak met een vork lijntjes in de taart ter versiering. Decoreer verder naar wens !





Conclusie:

Deze taart is lekker mals en vochtig zoals het hoort bij een goede worteltaart en dit nu in een chocoladeversie... Wij vinden het alvast erg geslaagd deze nieuwe chocolade variant van mijn favoriete taart.


1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...