vrijdag 22 januari 2016

Linzer taart


Het allereerste recept op mijn blog is één van mijn favorieten.
Het is een Linzertaart, maar met aanpassingen in vergelijking met het originele recept. De gemalen lange vinger koekjes die in het deeg worden verwerkt, zijn immers niet echt traditioneel te noemen. Maar ze maken het deeg wat luchtiger, meer een cake- dan een koekjesdeeg.
Deze Oostenrijkse taart is vernoemd naar de stad Linz. Ze is gewoonlijk voorzien van een mooi ruitjespatroon, maar dan moet je voldoende deeg voorzien hebben. Wat vandaag een beetje misliep ;-)
Ik had de ingrediënten uit het boek namelijk gedeeld door drie.
De benodigdheden zoals ze in het boek staan, zijn immers bedoeld voor een heel bakblik.
Vroeger heb ik het volledige recept al eens gemaakt, maar dat is echt nogal veel voor een gezin van drie op een doordeweekse dag.
Het recept delen door drie leverde net niet genoeg deeg op.
Volgende keer verdeel ik voor een gewone taart de benodigdheden uit het boek dus in twee.

De Linzertaart in groot formaat goed voor een bakblik van 40 cm x 27 cm.
Het recept komt uit een Duits kookboek dat ik niet genoeg kan aanprijzen : Anniks Lieblingskuchen. link naar het boek Het mooie boek staat vol originele recepten, die bovendien heel erg smakelijk zijn. Helemaal super is dat elk recept voorzien is van een foto.
Hoe begin je hier aan ?

Benodigdheden:
Ik gebruikte een rechthoekige bakvorm van 23 cm op 23 cm met losse bodem. link naar de vorm
Het bakblik wordt bekleed met een vel bakpapier.
Verder heb je ook een spuitzak nodig om de rand en eventueel ook het ruitjespatroon te maken.
Het is geen moeilijke taart om te maken, maar door het spuiten ook niet super gemakkelijk.



Ingrediënten zoals vermeld in het boek:
(Dit is dus goed voor een bakblik, verdeel in 2 als je een gewone taart wil maken.)

  • 360 gram gemalen lange vinger koekjes
  • 250 gram zachte boter 
  • 250 gram suiker
  • 1/4 theelepel gemalen vanille
  • 1 theelepel citroenschil (Ik gebruikte citroenzeste van dr. Oetker, indien je zelf zeste raspt, gebruik dan een biologische citroen.)
  • 6 eieren
  • 250 gram gemalen hazelnoten
  • 120 gram bloem
  • 2 theelepels kaneel
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1/4 theelepel zout
  • 600 gram confituur naar keuze. (Ik gebruikte zelfgemaakte frambozenconfituur.)

Werkwijze:
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Bekleed de vorm met het bakpapier. 

  • Maal de lange vinger koekjes fijn met een keukenmachine.
  • Maal ook de hazelnoten fijn.

  • Meng in een kom de boter met de suiker, de vanille en de zeste van de citroen tot een schuimig mengsel.

  • Voeg de gehele eieren één voor één toe aan het mengsel. Het deeg ziet er dan even uit alsof het gaat schiften, maar dat komt bij de volgende stap helemaal terug goed.

  • Voeg de gemalen hazelnoten, de koekjeskruimels, de bloem, het kaneel, de nootmuskaat en het zout hieraan toe en meng tot een deeg. Dit ruikt al heerlijk !

  • Verdeel 3/4 van het deeg over de taartbodem. Druk met je vingers goed aan tot in de hoekjes.

  • Bestrijk het deeg met een laag confituur.
  • Vul een spuitzak met de rest van het deeg en spuit hiermee de rand en eventueel ook een ruitjespatroon.

  • Midden in de oven bakken gedurende 30 minuten op 175 graden.
  • Uit de oven nemen en laten afkoelen op een rooster.
  • Voor het serveren eventueel met wat poedersuiker bestrooien.

Conclusie:
Pure eenvoud, maar overheerlijk !
Waarom ik ervan hou ?
Je proeft en ruikt de hazelnoten in het deeg erg goed.
De friszure frambozenconfituur is heerlijk.
Deze taart krijgt een heerlijke textuur dankzij de frambozenpitjes en de hazelnoten.
Volgende keer maak ik wel iets meer deeg zodat ik de taart met het ruitjespatroon kan versieren. Of ik maak gewoon terug zo'n groot bakblik !
Het is een erg leuk deeg om mee te werken met een verrassend ingrediënt. Dankzij de gemalen lange vinger koekjes blijft het deeg luchtig en wordt het ondanks de noten niet zwaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...