vrijdag 29 januari 2016

Oreo cookies



Oreo koekjes zijn wereldwijd het meest verkochte koekje.
Het leek me een hele leuke uitdaging om ze zelf eens te proberen (na)maken.
Zouden mijn koekjes die uit de winkel kunnen evenaren ? Ik heb immers niet zoveel koekjes-ervaring. In het bakken ervan bedoel ik...

Je kan talloze recepten online vinden, maar ik viel terug op een Engelstalig kookboek dat ik als verjaardagscadeau kreeg : New York cult recipes van Marc Grossman. link naar het boek Er staan talloze recepten in van de leukste stad ter wereld. Echt een zalig boek waar ik al veel plezier van heb gehad. Het bevat veel recepten, maar zeker niet alleen maar om te bakken. Er staat bv ook Pasta met meatballs of Tuna melt in. Wat het boek ook erg goed maakt zijn de sfeervolle foto's bij elk recept. Bij het doorbladeren zit je helemaal in de atmosfeer van the big apple. Een goede keuze voor zo'n typisch Amerikaans koekje !

Ze bevatten wel twee ingrediënten die de uitdaging wat groter maakten : kokosolie en molasses (in het Nederlands rietsuikermelasse). Nu is kokosolie niet zo'n vreemd ingrediënt meer. Ik had het alleen nog nooit gebruikt. Rietsuikermelasse was me helemaal vreemd. Gelukkig is google een goede hulp.
Rietsuikermelasse is een bijproduct dat overblijft na het koken van het sap van rietsuiker tot een siroop. Suikerkristallen worden eruit gefilterd en de donkere vloeistof die overblijft is rietsuikermolasse.  Goede info over molasse vond ik hier.
De gewone supermarkten konden me niet helpen, maar gelukkig is er hier een bio-winkel in de buurt en die had het allebei wel. Net als rietsuikermelasse is kokosolie immers blijkbaar gezond. info over kokosolie
Ik vermoed alleen wel dat je er dan wel geen koekjes mee moet bakken  :-)
Zelf gebakken koekjes zijn dan wel weer gezonder, dan van die pakken die je koopt en die een jaar houdbaar zijn mijn inziens.


Wat heb je ervoor nodig ?
Een deegroller om je deeg uit te rollen en een koekjesuitsteker van ongeveer 5 cm. (of ongeveer de grootte van een oreo koekje)

Ingrediënten:

  • 150 gram zachte boter
  • 325 gram fijne kristalsuiker
  • 25 gram rietsuikermelasse
  • 1 ei
  • 1 theelepel vanille extract
  • 165 gram bloem
  • 85 gram cacao
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 2 snufjes zout
voor de vulling:
  • 30 gram zachte boter
  • 30 gram kokosolie (gesmolten, maar niet heet)
  • 125 gram bloemsuiker
  • niet in het recept van het boek, maar ik voegde 50 gram roomkaas toe omdat de crèmevulling te droog was zonder dit ingrediënt. Staat dus ook niet op de foto. Ik zet immers alles voor het bakken klaar en moest last minute improviseren.

Werkwijze:

  • Meng met een mixer de boter, de suiker en de rietsuikermelasse totdat het mengsel licht en romig is geworden.

  • Meng in een kom de bloem, de cacao, het bakpoeder en het zout en voeg dit toe aan het mengsel in twee stappen. Voeg na stap 1 het ei en het vanille-extract toe.

  • Vorm het deeg tot een bal en verpak het in cellofaan en laat het een paar uur rusten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Rol het deeg uit met een deegroller tot ongeveer 1 cm dikte en steek er koekjes uit. Gebruik bloem op je deegrol en op je werkvlak zodat het deeg niet kleeft.

  • Leg de koekjes op een bakpapier of siliconen mat (=kan ik aanbevelen !) en laat zeker 2 cm tussenruimte. De koekjes zetten wel niet echt heel erg uit.


  • Bak gedurende 15 minuten zegt het recept, maar mijn eerste lichting koekjes was dan ook aangebrand. Je moet ze maar 10 minuten bakken zou ik stellen. Het hangt natuurlijk af van je oven. 


  • Ik had 3 x een bakplaat met 20 koekjes. De eerste heb ik moeten weggooien. Ik had dus 60 -20 verbrande exemplaren = 40 koekjes wat 20 oreo's zal geven aangezien je er telkens 2 nodig hebt. 
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster. Ze zijn nog zacht en fragiel wanneer ze net gebakken zijn. Ze worden stevig bij het afkoelen.

  • De crème maken door alle ingrediënten te mixen totdat het mengsel smeuïg is. Ik heb gemerkt dat je de crème best een uurtje vooraf maakt. Hij moet moet immers opstijven in de koelkast anders loopt die uit je koekjes. Toen ik de boter, de kokosolie en de poedersuiker mixte had ik een droge massa. Ik voegde daarom 50 gram roomkaas toe om het geheel smeerbaar te maken

  • De opgesteven crème op een koekje smeren en dan een tweede erop kleven.

Conclusie

Ik had mezelf een uitdaging gesteld en dat was het ook. Maar wel heel prettig om te doen.
Het gebruiken van nieuwe ingrediënten vind ik erg leuk. De kokosolie zal ik nog kunnen gebruiken als ik een wokschotel maak. De rietsuikermelasse zal vast nog terug opduiken in andere Amerikaanse recepten.
Het uitrollen en uitsteken van de koekjes ging erg vlot. Ik heb geleerd dat het laten rusten van het deeg in de koelkast belangrijk is. Ben je ongeduldig en begin je hier te snel aan dan zal je deeg kleven en dat wordt het frustrerend werken.
Voortaan gebruik ik ook meer mijn eigen instinct wat baktijden betreft. Ik vond een kwartier wel lang voor een koekje dat zo'n donker deeg heeft. Hierdoor verbrand het immers extra makkelijk. Je neus speelt een belangrijke rol, blijf in de buurt van je oven. Je ruikt het direct als ze te ver gebakken zijn.
De koekjes zelf zijn niet zo krokant als de oreo's uit de winkel. Door de vulling worden ze wat meer zacht, maar de smaak is super. Erg diep chocoladig (?) en de vulling is mijn inziens identiek.
Een leuk, leerrijk en geslaagd experiment.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...