zaterdag 23 januari 2016

Magische vanille taart


Waarom deze taart magisch is ?
Je maakt één deeg en tijdens het bakken ontstaan er drie laagjes.
Onderaan heb je een flanlaag, dan een crèmige laag en bovenaan een cake laag.
Nu moet ik onmiddellijk toegeven dat die crèmige tussenlaag niet zichtbaar is.
Maar twee lagen van één deeg is echter toch ook al magisch...???

De taart is op z'n lekkerst als ze een hele nacht in de koelkast heeft kunnen staan.
De bereiding vraagt wat tijd, dus je kan er op z'n best pas van eten de dag nadien.
Eet je ze te snel, dan is ze nog niet helemaal op punt qua smaak.
Niet geschikt voor de grote honger of ongeduldigen dus.

Deze taart is reeds een tijdje erg populair op Franse blogs en ik zag ze al meermaals passeren op Pinterest.
Gateau magique klinkt natuurlijk heel interessant !
Ik baseerde me op deze site: link naar de site

Ze is redelijk makkelijk om te maken, tenzij eiwit tot schuim kloppen je angst zou aanjagen.
Je hebt er ook niks speciaal van materiaal of ingrediënten voor nodig.
Aangezien ik twee grote puddingliefhebbers heb in het gezin, sprak het me wel aan.

Hoe begin je er aan ?

Ik gebruikte een springvorm van 20 cm en bekleedde deze met bakpapier.
Het originele recept spreekt van een siliconen vorm van 24 cm, maar die heb ik niet.


Ingrediënten:

  • 4 eieren
  • 125 gram poedersuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 eetlepel water
  • 1/2 liter melk (Voor de smaak gebruikte ik per uitzondering volle melk.)
  • 1 vanillestokje
  • 125 gram boter (gesmolten)
  • 115 gram bloem
  • een snufje zout


Werkwijze:

  • Snij het vanillestokje open en haal de zaadjes eruit. Doe de zaadjes en het stokje in een kookpan met de melk en breng dit samen (net) niet tot de kook. Laat de melk gedurende een uur terug afkoelen tot kamertemperatuur.
  • Verwarm de oven voor tot 150 graden.
  • Smelt de boter en laat afkoelen.
  • Scheidt de eiwitten van de eigelen.
  • Mix de 4 eigelen met de bloemsuiker, de vanillesuiker en de eetlepel water tot het mengsel bleker geworden is.
  • Voeg de gesmolten (afgekoelde) boter toe en vervolgens de bloem en het zout. Mix goed.

  • Voeg de met vanille geïnfuseerde melk toe. Verwijder wel de vanillestokjes. Meng dit met een garde en niet met de mixer. Het mengsel is nu immers erg nat. Met de mixer riskeer je er een enorme knoeiboel van te maken. Goed mengen tot een glad mengsel.
  • Klop het eiwit goed stijf.
  • Voeg dit toe aan je mengsel en roer dit eronder met een spatel. Dat je bovenaan met een schuimig laagje zit is helemaal de bedoeling. 

  • Giet je mengsel in de bakvorm. Strijk eventueel glad met behulp van een mes.
  • Bak gedurende 50 minuten op 150 graden. Achteraf gezien was dat misschien iets te lang, aangezien mijn bakvorm kleinder was dan in het recept stond. 
  • Laat afkoelen op een rooster en zet nadien in de ijskast.
  • Versier voor het opdienen met een beetje poedersuiker.



Conclusie:

Mijn taart had slechts twee laagjes ipv drie.
Ze was niet slecht van smaak, maar ook niet wauw. Volgende keer zal ik meer vanille gebruiken en ook iets meer suiker.
De puddinglaag was iets te vast. Volgende keer gebruik ik een grotere bakvorm of kort ik de baktijd een beetje in.
Ze vraagt nog wat extra aandacht en dat kan perfect.
Op internet circuleren ook varianten met chocolade, Nutella, frambozen enzovoort.
Klinkt allemaal heel aantrekkelijk. De mogelijkheden zijn duidelijk eindeloos.
Volgende keer beter, want ik wil deze magische taart nog wel eens proberen tevoorschijn te toveren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...