donderdag 21 juli 2016

Panna cotta taart met skyr en speculaasbodem


Wat is het al warm geweest hé !? Nog enkele nachtjes slapen en dan vertrekken we naar Noorwegen en daar zal het ongetwijfeld wel een stuk frisser zijn. Misschien vind je het gek, maar ik zal er blij om zijn. Temperaturen die boven de 30 graden gaan, zijn niet aan mij besteed. Veel zin om te bakken heb ik momenteel dan ook niet. Een fris dessertje daarentegen wil ik wel, daarom eentje dat geen oven vraagt en slechts een korte tijd achter het fornuis.

Dit taartje is gebaseerd op het recept voor de Zweedse room dat ik een tijdje terug maakte. Zweedse room is in feite een variant van panna cotta doordat er naast room ook zure room en yoghurt in zit. Misschien kan je je wel herinneren dat ik toen schreef dat ik het nooit meer zou maken omdat ik het te lekker vond en er niet kon afblijven. Ik had echter nog room en ook nog zure room in de ijskast staan en die moet leeg gemaakt worden met onze vakantie in het vooruitzicht. Vorige keer gebruikte ik vanille yoghurt, maar nu wou ik skyr gebruiken want deze IJslandse yoghurt bevat geen vet en dat verschafte me dus een goed excuus. Ik heb eerder bij de Skyr chocolade truffel taart al uitgebreid verteld dat ik helemaal gek ben op deze yoghurt.  Helaas wordt het voor zover ik weet nog steeds enkel bij Albert Heijn verkocht. Gelukkig voor mij is die supermarkt in het Antwerpse goed vertegenwoordigd. Andere yoghurts zijn ook geschikt hoor, wees gerust.

Het frisse fruitlaagje bovenop is mijn allerlaatste restje druivenconfituur dat ik nog over heb van vorige zomer. Ik kreeg toen van mijn broer een hele voorraad kleine, nogal zure druifjes uit zijn tuin en wist niet direct wat ik er mee aan moest. Ze waren echt niet lekker om zo op te eten. Tenslotte kwam ik uit bij een recept voor druivenconfituur van Piet Huysentruyt. Ik vond het heel bizar, maar probeerde het uit en ben nu helemaal verkocht. Alle velletjes en pitjes worden er bij mij wel uit gezeefd en je blijft over met een heerlijke, friszure gelei die ik heel graag onder mijn yoghurt meng of bovenop een laagje vanillepudding eet. De kleur heeft bovendien een betoverend mooie paarse schijn. Echt prachtig ! Ik hoop dat ik dit jaar opnieuw een voorraadje druiven van mijn broer krijg...
Je kan echter eender welke vruchtenjam gebruiken die je maar wil, maar iets fris en zurig is wel het lekkerst.

Panna cotta wordt gewoonlijk in kleine porties of dessertglaasjes gepresenteerd, maar als taart zie je het zelden. Aangezien deze variant met zure room en yoghurt minder machtig is, vind ik het hiervoor uitstekend geschikt. Als koekjesbodem koos ik voor Lotus speculaas. Amerikanen en Australiërs zijn helemaal gek op dit koekje en op hun speculaaspasta. Voor mij is het zo'n normaal koekje dat ik het al gauw over het hoofd zie, maar het is eigenlijk een geweldige basis om deze taart verder op te bouwen. We mogen best trots zijn op zo'n geweldig Belgisch product dat wereldwijd zo geliefd is.


Ingrediënten:


voor de bodem:

  • 200 gram speculaas
  • 80 gram gesmolten boter


voor de panna cotta:

  • 400 milliliter room
  • 200 gram zure room
  • 250 gram naturel skyr (=Yoghurt naar IJslands recept, die je voorlopig enkel bij Albert Heijn kan kopen. Maar elke andere yoghurt kan gebruikt worden.)
  • 150 gram suiker (Let op: indien je gezoete yoghurt gebruikt, dit wel minderen.)
  • 1 zakje vanillesuiker (= 8 gram)
  • 1 theelepel vanille extract
  • 4 blaadjes gelatine (+ een kommetje met koud water om de gelatine in te weken)


voor de afwerking:

  • Enkele eetlepels druivenconfituur of een andere friszure jam of gelei (bij voorkeur zonder pitjes)
  • enkele bessen zoals frambozen, bosbessen,...
  • een takje munt


Werkwijze:

  • Week de blaadjes gelatine in koud water gedurende 5 minuten.
  • Breng de room samen met de suiker en de vanillesuiker in een steelpannetje aan de kook. Roer goed door met een garde.
  • Knijp de gelatine blaadjes uit en los ze al roerende op in het hete roommengsel. Giet het mengsel in een kom en laat 20 à 25 minuten afkoelen in de ijskast.


  • Beboter ondertussen een springvorm van 20 cm. (Vooral aan de zijkant, dit helpt om de panna cotta mooi los te krijgen bij het ontvormen.)
  • Verkruimel de  speculaas.
  • Smelt de boter.
  • Meng de boter onder de speculaaskruimels. Druk dit met een lepel goed aan op de bodem. Ik maakte ook een klein opstaand randje, maar dat is niet nodig.
  • Zet je springvorm in de ijskast zo kan de boter hard worden.


  • Voeg het vanille extract, de zure room en de skyr yoghurt toe aan de afgekoelde room en meng dit er goed onder.

  • Giet het panna cotta mengsel in de springvorm op de speculaasbodem en zet in de ijskast gedurende minstens 3 uur, maar beter nog een hele nacht. Het zal nog erg vloeibaar zijn, maar het stijft mooi op, wees gerust.

  • Smeer de confituur van je keuze bovenop de opgesteven panna cotta uit. 
  • Om de taart te ontvormen snij je eerst met een mesje aan de zijkant de panna cotta los van de vorm.
  • Versier tenslotte de taart met enkele bessen en een munttakje. Ik vind bevroren frambozen erg decoratief. Het zijn net kleine juweeltjes. Met de hitte ontdooiden ze al tijdens het maken van de foto's helaas.

Ik maakte ook de panna cotta met skyr zonder speculaasbodem in kleine puddingvormpjes en ook dit was heerlijk !

Conclusie: 

Een heerlijk verfrissend taartje dat weinig inspanning vraagt maar met de zalig romige textuur van panna cotta, crunchy speculaas en friszure gelei. Het is echt heerlijk ! I love it.


5 opmerkingen:

  1. Hoi Els
    Enkele vraagjes. Welk vetgehalte heeft de room die jij gebruikt?
    Nu ga je lachen...:-) maar, wat is nu eigenlijk zure room? Ik hen nooit goed het verschil geweten.
    En je vanilleextract. Ik heb van die buisjes, van Oetker. Je kent ze wel. Hoe vergelijk ik dat met de hoeveelheid die jij aangeeft?
    Alvast bedankt.
    Deze taart wordt het dessert zondag na een BBQ
    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Vera,
      Leuk dat je deze taart gaat maken ! Ik vind ze zelf superrr lekker !
      De room die ik gebruik zijn de kleine kartonnetjes van Aldi en die hebben 30% vetgehalte. Mijn schoonmama heeft echter al soja room gebruikt en dat ging blijkbaar ook. Maakt dus niet zoveel uit bij dit recept. Als je room wil opkloppen is het wel belangrijk.
      Zure room is room waar men melkzuurbacteriën aan toegevoegd heeft. Je kan het vrij makkelijk vinden in de supermarkt in de buurt van de gewone room, mascarpone enzovoort. Men noemt het soms ook wel sour cream. Meer info zie http://koken.vtm.be/ingredienten/zure-room en https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_room
      Het vanille extract dat ik gebruik is natuurlijke vanille en ziet er donkerbruin uit. Ik koop het steeds bij Dille en Kamille (http://www.dille-kamille.be/nl/shop/c/102/a/3773/vanille-extract-60-ml) of de bio-winkel. Mijn schoonma kocht haar flesje bij Carrefour. Ik heb geen ervaring met de buisjes van dr. Oetker maar ik denk je het er theelepel per theelepel bij doet en proeft het niet mis kan lopen. Het mag echt maar heel subtiel zijn. Anders gebruik je ipv het vanille extract een extra zakje vanillesuiker. Hierbij verkies ik ook wel de donkerbruine zakjes met de natuurlijke vanille. Die kan je afgebeeld zien op het prentje bij de ingrediënten.
      Succes ermee en hou me op de hoogte wat je bevindingen zijn en als het lekker was, maak dan maar wat reclame voor me ;-)
      Groetjes daar aan iedereen,
      Els

      Verwijderen
  2. Hoi Els. Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga nogal eens boodschappen doen in de Carrefour en ga eens kijken of ik de vanille vind.
    Ik vroeg mij af of ik ipv jam of gelei ook bijv rode diepvriesvruchten zou kopen, zo'n mengeling en daar gewoon een coulis van maken. Misschien dan ook een gelatineblaadje erbij voor de stijfheid? Hoeveel zou ik nodig hebben denk je?
    Ik zal een foto maken van het resultaat en je doorsturen. Kan dat hier ook?
    Groetjes en een hele fijne vakantie in Noorwegen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Vera,
    voor een sausje kan je anders ook maizena gebruiken. Het fruit 5 minuten laten koken. Een theelepel maizena oplossen in een theelepel water en dit onder je kokend fruitmengsel roeren dan dikt het ook zonder dat pudding effect van gelatine. Kijk maar eens naar het recept van de Zweedse room (verscheen in juni), daar heb ik zo een aardbeiensaus gemaakt voor erbij.
    Sausje in de ijskast bewaren dan stijft het op en ik zou ik maar net voor het opdienen op de taart doen.
    Foto's kan je hier niet posten denk ik. Maar je kan ze wel naar de facebookpagina sturen !?
    Veel plezier zondag op de bbq !
    Ps: Wanneer ga je de taart maken ? Ze moet immers een tijdje in de ijskast om op te stijven. Een nachtje is ideaal.
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet zijn : een eetlepel maïzena en een eetlepel water ipv een theelepel. Keek het net even na bij de Zweedse room ;-)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...