vrijdag 1 juli 2016

Welsh cakes met chocolade

 

Het groene, heuvelige landschap vol schapen en kastelen en de prachtige kustlijn van Wales heeft me altijd al aangetrokken. Toen ik een jaar of twaalf was, heb ik toevallig een artikel gelezen in een toeristisch magazine over de kastelen van Wales en sindsdien verzamelde ik alles wat ik erover kon vinden. Ik stak alle foto's en folders in een kaft. Echt bizar, want ik was er nog nooit geweest en kende ook niemand die er ooit een voet gezet had. In mijn studententijd kwam het er dan eindelijk van om er een eerste bezoek te brengen. Een tocht doorheen het nationaal park van Snowdonia. Een prachtige plek vol dramatische landschappen en herfststormen. Het was een memorabele reis. Het is dan ook niet bij één bezoek gebleven. Als je van natuur, wandelen en het gemekker van schaapjes houdt, dan is Wales een echte aanrader.

Toen ik dus een receptje zocht naar aanleiding van de EK voetbalwedstrijd van vanavond tussen Wales en België, kwam ik al snel terecht bij een recept voor Welsh cakes op de site van de BBC. Welsh cakes zijn geen echte cakejes, maar meer een kruising tussen een pannenkoek en een koekje. Je eet het gezellig als lunch of tussendoortje bij een tasje thee. Traditioneel worden ze gemaakt met reuzel en rozijnen.

Maar reuzel of varkensvet is niet echt mijn ding dus dat wordt vervangen door boter. Rozijnen zijn in ons gezin ook niet zo geliefd dus die worden ook vervangen door bakvaste chocoladedruppels. Rozijnen op zich lust ik wel, maar wanneer ze ergens in verwerkt zitten, dan haak ik af. Geef je mij een rozijnenboterham dan pulk ik eerst de rozijnen eruit en eet dan het brood zonder op. Speculaaskruiden in het deeg zorgen voor nog wat extra Belgisch invloed. Wij vinden ze bovendien erg lekker besmeerd met Luikse siroop !

De Rode duivels hebben tegen Hongarije een prachtige wedstrijd gespeeld. Maar liefst vier keer hebben ze gescoord ! Laat ons hopen dat ze ons vanavond opnieuw zo doen juichen van plezier !


Ingrediënten:

  • 225 gram bloem
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 85 gram suiker
  • 1/2 theelepel speculaaskruiden
  • snuf zout
  • 100 gram koude (harde) boter in blokjes gesneden
  • 50 gram bakvaste chocoladedruppels
  • 1 ei (reeds geklutst)
  • Eventueel een beetje melk

Werkwijze:

  • Meng in een kom de bloem, het bakpoeder, de suiker, de speculaaskruiden en het zout.
  • Voeg de boter in blokjes toe en meng onder het deeg, door het met je handen te verkruimelen of door gebruik te maken van een deegmenger zoals deze.
 

  • Meng er de bakvaste chocolade druppels onder.
  • Voeg het geklutste ei toe en meng het deeg tot een homogeen geheel. Indien je deeg te droog is voeg dan een beetje melk toe.
  • Rol je deeg uit met behulp van wat bloem tot de dikte van 1 cm.
  • Steek er rondjes uit met een diameter van 6 cm.

  • Bak ze in een pan met dikke bodem met een beetje vetstof aan elke kant ongeveer drie minuten of totdat ze een mooi bruin kleurtje hebben en doorbakken zijn.

  • Serveer warm, bestrooid met wat suiker, met wat boter en confituur of met wat Luikse siroop. Koud zijn ze ook lekker. Je kan ze gemakkelijk nog een week bewaren in een goed afgesloten doos.

Conclusie:

Ondanks mijn grote liefde voor Wales had ik nog nooit Welsh cakes gebakken. Doordat ze meestal gemaakt worden met reuzel en rozijnen was ik daar helemaal niet toe geneigd. Deze versie op z'n Belgisch met boter en chocolade is dan ook veel meer op mijn lijf geschreven. De dochter heeft op haar eerst dag van de grote vakantie ervan gesmuld !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...