zaterdag 19 november 2016

Snickers met tuc


Toen ik het originele recept voor deze Snickers repen tegenkwam had ik direct zoiets van "Wauw!" en achteraf bleef het receptje maar in m'n hoofd rondspoken. Het leek me zo ongelooflijk lekker en eenvoudig. Liefst van al wou ik het onmiddellijk uitproberen. Maar, je kent dat wel. De tijd ontbrak me. Ik had niet alle ingredienten in huis of ander lekkers was aan de beurt. Ik had bovendien al zo vaak iets gemaakt met Snickers in de hoofdrol dat ik vreesde dat jullie het misschien wel beu zouden worden. Eerder schreef ik al over de heel erg makkelijke Snickers koekjes, de erg lekkere glutenvrije Snickers succes taart en de delicieuze Snickers macarons. Ja, waar het hart van vol is, staat de blog bol van...

Misschien waren het de recente donkere natte herfstdagen of de deprimerende verkiezingsuitslag in de Verenigde Staten of gewoon PMS, maar ik verlangde naar iets zout met chocolade en dit recept voldoet hieraan perfect. Je hebt er bovendien helemaal geen oven bij nodig ! Het recept dat me inspireerde staat in een Noors bakboek met de mooie titel Slikkepott van Lise Finckenhagen. Deze zomer kocht ik dit bakboek op vakantie en sindsdien dook het verlangen om deze repen te maken regelmatig op. Ik denk dat dit recept de doorslag gaf om het boek te kopen. Dat en de flinke korting die de knalgele "Tilbud"-sticker me gaf.

Het oorspronkelijke recept bevatte wel een aantal ingrediënten die bij ons niet verkrijgbaar zijn. Eén ervan is "lys syrup". Lichtkleurige suikerbietensiroop zo bleek. Er bestaat ook een "mork syrup" variant, de donkerkleurige siroop. Ik heb gekozen om dit te vervangen door Lyle's Golden syrup dat ik kocht in de bio-winkel. In Angelsaksiche landen wordt het wel vaker gebruikt om mee te bakken vanwege zijn lekkere smaak. Wil je er meer over weten kijk dan eens hier bij de site van Culy. Wil je met een andere siroop experimenteren, hou ik je natuurlijk niet tegen.

Een tweede obstakel was dat het recept gebruik maakt van Ritz crackers een soort van zout koekje, dat je hier niet kan kopen, maar erg dicht aanleunt bij Tuc. Dit vervangen was dus al wat makkelijker. Vergat ik tenslotte altijd om een pot pindakaas te kopen. Ik hou van Snickers en van pinda's, maar ik eet nooit pindakaas. Op de boterham vind ik dat helemaal niet lekker. Mijn liefde voor pindakaas is echter enorm toegenomen dankzij dit receptje want ik kan je al verklappen dat mijn voorgevoel het juist had : het is super lekker. 😋


Ingrediënten:

  • 200 gram pindakaas 
  • 275 gram Lyle's Golden siroop  of eventueel andere rietsuiker- of suikerbietensiroop
  • 100 gram kristalsuiker
  • 170 gram Tuc of andere zoute crackers
  • 50 gram gezouten pinda's + eventueel een handvol extra voor bovenop
  • 200 gram melkchocolade


Werkwijze:


  • Beboter een bakvorm en voorzie van bakpapier. Ik gebruikte deze vorm van 26 cm op 20 cm. Een vierkante vorm van bijvoorbeeld 20 op 20 cm kan ook, dan is je koek gewoon wat kleiner, maar wel hoger. Het bakpapier zorgt ervoor dat je nadien de koek makkelijk uit je vorm kan halen.


  • Doe de siroop, de suiker en de pindakaas in een kookpot en warm zachtjes op. Het is zeker niet de bedoeling om je mengsel te koken ! Gewoon het mengsel opwarmen zodat het zachter wordt en makkelijk mengt. Haal hierna de pot van het vuur.




  • Breek de Tuc koekjes in kleine stukjes. Hak de pinda's een beetje kleiner en meng de koekjes en de pindastukjes onder het suiker-stroop-pindakaas mengsel. Is je mengsel al aan het opstijven, zet het dan kort even terug op een zacht vuurtje.


  • Giet het geheel in je vorm en strijk alles goed uit tot in de hoekjes. Druk alles goed aan.


  • Snij de chocolade in kleine stukjes of gebruik callets. Zo smelt alles gelijkmatig. Smelt de helft van je melkchocolade au bain marie. Is deze chocolade gesmolten, voeg dan de andere helft chocolade toe, meng goed en de overige chocolade zal smelten in de nog aanwezige warmte. Deze eenvoudige truc helpt te voorkomen dat je chocolade achteraf wit en vlekkerig zal worden. Je kan de chocolade natuurlijk ook op de correcte manier tempereren als je dat wil.  
  • Giet de gesmolten chocolade over de koek. Strooi er eventueel nog wat extra pinda's over. Zet alles koel en laat de chocolade hard worden. Ik zet het niet in de ijskast want dan wordt het te hard.


  • Na een tijdje is de chocolade opgesteven en dan kan je de koek uit de vorm halen. Verwijder het bakpapier aan de zijkanten. Snij de randjes bij zodat je mooie rechte randen hebt. 
  • Snij je koek in vierkantjes.


Conclusie:


Ja, je zult het moeten proeven om te geloven, maar dit is echt verrukkelijk ! Het proeft helemaal zoals ik het wou : zoet en zout, naar pinda en chocolade en heeft bovendien krokante Tuc stukjes erin !

2 opmerkingen:

  1. Wat een bijzondere combinatie. Ik mag helaas geen pinda's maar anders wist ik het wel. Dit lijkt me niet te weerstaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Andrea! Het is inderdaad verslavend lekker. Jammer dat je geen pinda's mag. Misschien verzin ik ooit nog wel een andere combinatie die je beter ligt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...