woensdag 29 maart 2017

Paastaart (glutenvrij)


Sinds enkele weken liggen de gevulde paaseitjes in de winkelrekken en een paar dagen geleden was mijn wilskracht gewoon afwezig en heb zo'n zalig zakje gekocht. Heerlijk bij een tasje koffie ! Een goed excuus voor mezelf was dat ik er iets mee zou bakken...

Ik dacht al snel aan een taart met dezelfde bodem als die van de "succestaarten" die ik eerder gemaakt heb zoals de Ikea Daim taartde Snickers succes taart, de aardbeien succes taart en de frambozen succes taart. De bodem is niet alleen lekker en licht, maar bovendien ook nog eens glutenvrij ! Deze keer gebruik ik geen succes crème laagje, maar komt op de notenlaag een wolk van slagroom met hierop paaseitjes uitgestrooid.

Benodigdheden:


voor de notenlaag:


  • 150 gram (gemalen) amandelen en/of hazelnoten met vlies
  • 150 gram bloemsuiker / poedersuiker
  • 4 eiwitten
  • 1/2 theelepel bakpoeder (Kies zeker voor een glutenvrij merk indien dat belangrijk voor je is.)


voor de afwerking:

  • 200 milliliter slagroom
  • 2 eetlepels bloemsuiker / poedersuiker
  • paaseitjes en ander lekkers

werkmateriaal:

  • springvorm van 21 cm
  • bakpapier
  • mixer
  • keukenrobot om de noten te fijn te malen

Werkwijze:

  • Maal de hazelnoten en of de amandelen fijn of gebruik gemalen noten (met vlies).
  • Verwarm de oven voor op 165°C.
  • Beboter een springvorm van 21 cm en bekleed met bakpapier.


  • Klop het eiwit stijf.


  • Voeg de gezeefde bloemsuiker en het bakpoeder toe en mix tot je de glossy consistentie krijgt van merengue. 


  • Meng tenslotte voorzichtig de gemalen noten eronder met een spatel.


  • Bak gedurende 30 minuten op 165° C.



  • Laat de taart afkoelen op een rooster.
  • Na een kwartier kan je de zijkant van de springvorm verwijderen en het bakpapier.
  • Als de taart helemaal afgekoeld is kan je de onderkant van de springvorm weghalen net als het bakpapier. Draai de taart om, zo heb je een mooie vlakke zijde bovenaan.

voor de afwerking:

Dit doe je best kort voordat je de taart gaat opdienen, want de slagroom blijft immers niet zo lang optimaal. 
  • Klop de slagroom stijf samen met twee eetlepels bloemsuiker. 
  • Bestrijk de taart met de opgeklopte room.
  • Bestrooi tenslotte met paaseitjes en ander lekkers.


Conclusie:

Dit taartje is héél eenvoudig om te maken en toch héél erg lekker. Het is de eerste keer dat ik ook hazelnoten gebruikt heb in de bodem in plaats van enkel voor amandelen te kiezen. (Ik werkte nu met een mengeling van 100 gram hazelnoten en 50 gram amandelen.) De hazelnoten doen de taart tijdens het bakken heerlijk ruiken. De bodem smaakt dankzij deze hazelnoten volgens mij dan ook iets meer naar nootjes, maar mijn man proefde het helemaal niet...

Ik hou ervan dat de bodem zo mals en licht is waardoor je er ondanks de slagroom en chocolade geen vol gevoel van krijgt. Volgende keer maak ik dit taartje met een lading aardbeien, blauwe bessen en zo op. Denk dat zo'n fruitige versie ook heerlijk is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...