woensdag 9 maart 2016

Krullenbol brioche



Vroeger was ik bang om aan gebak met gist te beginnen. Het leek me moeilijk en ondankbaar want met weinig kans op succes. Hoe fout was ik om zo te denken ! Bakken met gist is enorm leuk en het geeft me een bijzondere voldoening. Ik heb immers brood gebakken ! Niet zomaar een taartje of een cake, maar echt voedsel. Natuurlijk hebben bij mij de zoete varianten wel de voorkeur.

Gebak met gist vraagt wat TLC (Tender Love and Care) maar het geeft je na jouw goede zorgen een geweldige beloning terug. Gist moet je zachtaardig behandelen want het is een levend organisme. Verse gist koop je in een pakje dat je in de koeling bewaard. Droge gist kan ook, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar verse gist.
Hier volgen mijn tips om met gist te bakken, zodat je het met een gerust gevoel kan uitproberen:
  1. Wil je gist wakker maken uit zijn winterslaap en aan het werk zetten dan heeft het graag een warme omgeving. Gewone kamertemperatuur is perfect. 
  2. Tocht maakt gist humeurig, probeer dat dus te vermijden. Vooral tijdens het rusten / rijzen ! Ik steek het deeg dan ook graag in een ruime doorschijnende plastic zak. Anderen leggen een doek over hun deegkom.
  3. Direct contact met dat agressieve kereltje Zout, probeer je best ook te vermijden. Ze zijn geen vriendjes.
  4. Voor de rest moet gistdeeg regelmatig eens stevig gemasseerd worden en vraagt het daarna om een goed dutje. Ik verkies een keukenrobot voor het kneden. Wil je echter je echter een goeie workout, dan hou ik je niet tegen om je handen te gebruiken.
  5. Gistdeeg is dol op de sauna. Doe dus onderaan in de oven een bakje met kokend heet water. Dit creëert stoom in je oven en maakt je gebak nog smakelijker.
  6. Relax, als ik het kan, kan jij het ook. Het is leuk !

Toen ik een afbeelding zag van een brioche met een krullerig uiterlijk op de Franse blog La petite pâtisserie d'Iza was ik direct verkocht. Brioche bouclettes zo noemen ze het in Frankrijk. Ik heb er krullenbol brioche van gemaakt omdat het broodje lusjes of beter nog krulletjes heeft.
Maar hoe maak je in godsnaam zoiets...? Met een heel eenvoudig trucje dat je direct duidelijk zal worden.

Ingrediënten:


  • 350 gram bloem
  • 12 gram verse gist
  • 80 gram zachte boter
  • 2 eierdooiers
  • 140 milliliter lauwe melk
  • 3 eetlepels suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (8 gram)
  • 1/2 theelepel zout
voor de bovenlaag:
  • 2 eetlepels gesmolten boter
  • 1 eetlepel suiker

Werkwijze:

  • Giet de lauwe melk, de suiker en de verkruimelde gist in een kom en meng alles.
  • Dek af met een doek of steek je kom in een plastic zak en laat het 10 minuten rusten.
  • Doe de bloem, de vanillesuiker en het zout in je de kom van je keukenrobot en meng. Maak een putje en giet hierin de eierdooiers, het gistmengsel en de zachte boter.
  • Meng met de kneedhaak geruime tijd tot je een mooie zachte bal deeg krijgt.

  • Laat het deeg 2 uur rusten onder een doek of in een plastic zak. Zet het ergens rustig en warm (=kamertemperatuur). Let op dat het een plek is waar geen tocht of temperatuurschommelingen zijn. Het deeg zal gedurende die 2 uren verdubbelen in omvang.
  • Beboter en bebloem een kleine springvorm van 20 cm.
  • Haal het deeg uit de kom en kneed het kort met de hand.
  • Verdeel het in 4 porties en rol deze met een deegrol dun uit.
  • Steek hier met een ronde uitsteker van + 8 cm cirkels uit.

  • Leg drie cirkels op mekaar. 

  • Rol deze drie cirkels samen op.

  • Snij dit rolletje middenin door.
  • Nu heb je twee roosjes.
  • Deze leg je in je bakvorm. (Waar je de rolletjes door hebt gesneden = de onderkant)
  • Zo vul je de hele bakvorm op met de roosjes. Begin in het midden en vul verder op.


  • Laat nogmaals het deeg in de bakvorm een uur rusten en rijzen afgedekt onder een doek of in een plastic zak.
  • Verwarm je oven voor op 180 graden.
  • Maak nu de bovenlaag. Hiervoor meng je 2 eetlepels gesmolten boter met een eetlepel suiker. Borstel dit over je broodje.
  • Bak het broodje gedurende 20 - 25 minuten of totdat het goudbruin gaar gebakken is.
  • Laat afkoelen op een rooster.
  • Bestrooi na het afkoelen eventueel met bloemsuiker.


Conclusie:

Ik ben echt trots op mijn brioche broodje want het ziet er geweldig uit, het is luchtig en het smaakt echt lekker.
In de bereiding had ik een aantal fouten gemaakt, maar deze zijn gelukkig niet te merken in het eindresultaat. Ik nam oorspronkelijk veel te weinig melk.  In plaats van 140 milliliter nam ik 14 milliliter wat natuurlijk veel te weinig was. Zo verstrooid !!! Gelukkig zag ik snel dat dit niet klopte en voegde ik extra melk toe. Later tijdens het bakken was ik opnieuw verstrooid. Ik zette de oven op 220 ipv 180 graden zoals het recept vraagt. Mijn broodje werd dus veel te snel bruin. Toen ik mijn fout inzag heb ik de oven lager gezet en het brood bedekt met zilverfolie en gelukkig kwam het toch nog goed. Mijn derde fout was om een bakvorm in keramiek te gebruiken. De warmte wordt hierin echter minder goed geleid dan een metalen vorm. Hierdoor is mijn broodje een beetje bleek daar waar het in de vorm zat.
Maar ondanks al die foutjes zijn mijn man, de dochter en ikzelf het er alle drie over eens. Dit is echt goed en lekker bij zoet beleg zoals confituur of choco. Deze krullenbol brioche gaat hier zonder twijfel nog heel vaak gemaakt worden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...