maandag 21 maart 2016

Hemelse kaneelbroodjes


Men zegt wel eens dat men in de hemel rijstpap eet met gouden lepeltjes. Wel voor mij mogen het deze broodjes zijn. Ze zijn echt hemels lekker. Recepten voor kaneelbroodjes kom je regelmatig tegen en ik heb ze al vaker gebakken maar dit recept is voortaan mijn favoriet. Het deeg bewerkt heerlijk en de broodjes smaken perfect. Geweldig is ook dat je hele huis echt van boven tot beneden ruikt naar de meest geweldige combinatie van vers brood en kaneel.

Het recept is net als de Linzer taart afkomstig van de Duitse Annik Wecker. Alles wat ik van haar boeken ooit uitprobeerde is telkens geweldig goed gelukt. Het boek waaruit dit recept komt noemt Anniks göttliche Kuchen  en het is al wel iets ouder. Het verscheen immers voor het eerst in 2008. De fotografie is hierdoor misschien iets minder flashy en modern dan in haar recentere boeken. Maar de recepten zijn zoals altijd geweldig ! In dit boek vind je klassiekers afgewisseld met erg originele ideeën. Wat denk je immers van zoete aardappel kaastaart of groene appeltaart ? Heel erg jammer dat haar boeken niet in het Nederlands verschijnen want ik ben er zeker van dat  men in België en Nederland ook dol zou zijn op haar.

Wees niet afgeschrikt als je nog nooit met gist gebakken hebt. Dit is een ideaal recept om je over je angst heen te helpen. Het recept kreeg het label gemakkelijk door me toegekend en dat is echt de waarheid. Ik ga er wel van uit dat je met een keukenrobot werkt. Als je met de hand wil kneden kan dat ook, maar persoonlijk bedank ik daar liever voor. Het enige wat dit recept vraagt is geduld want het deeg moet af en toe rusten en rijzen. (=voorrijs 20 min + 1 uur rijzen + 15 min tijdens het voorverwarmen van de oven)

Ingrediënten voor 12 tot 14 broodjes:


voor het brooddeeg:

  • 500 gram bloem
  • 1 pakje verse gist (42 gram)
  • 120 gram suiker
  • 150 milliliter lauwwarme melk
  • 1 ei
  • 1 theelepel gemalen vanille (Ik koop dit in de biologische supermarkt. Eventueel te vervangen door zelf de merg uit een vanillestokje te halen of vanillesuiker)
  • 1 snuf zout
  • 1 snuf kaneel
  • 1 eetlepel magere verse kaas, kwark, skyr of yoghurt
  • 60 gram vloeibare (gesmolten) boter


voor de kaneelvulling:

  • 50 gram vloeibare (gesmolten) boter
  • 50 gram suiker
  • 1 eetlepel kaneel
  • 1 snuf gemalen vanille
  • 1 eigeel


Optionele afwerking: 

  • 1 eigeel
  • 1 eetlepel room
  • mini parelsuiker Doet niks aan de smaak, maar het ziet er wel extra leuk uit.
Ik gebruikte geen eigeel en room, enkel wat van de mini parelsuiker.

Werkwijze:

  • Zorg ervoor dat je ingrediënten van kamertemperatuur zijn. Ik denk hierbij vooral aan het ei en de gesmolten boter. De boter mag niet heet meer zijn. De melk gebruik je lauw.
  • Doe de bloem in je kom en maak hierin een kuiltje. Verkruimel de verse gist hierin en voeg 1 eetlepel van de suiker toe. Giet de lauwe melk in het kuiltje en los de gist en suiker hierin op tot een papje. 

  • Laat dit 20 minuten rusten onder een doek of in een grote plastic zak, beschut van tocht en temperatuurschommelingen. (=voorrijs)

  • Nu ga je de rest van de suiker, het ei, de vanille, het zout, de kaneel, de verse kaas en de boter toevoegen en met de kneedhaak van je keukenrobot goed doorkneden totdat het deeg een zachte bal vormt die niet meer kleeft aan de randen van je kom.

  • Laat het deeg nu een uur rusten op een warme plek (=kamertemperatuur).  Het volume zal verdubbelen. Bescherm het met een doek of plastic zak tegen tocht of temperatuurschommelingen.

  • Bekleed 2 bakplaten met bakpapier of leg 2 siliconen bakmatten klaar op een rooster.
  • Haal het deeg uit de kom en kneed kort de lucht eruit.
  • Meng alle ingrediënten voor je kaneelvulling.
  • Rol je deeg in een rechthoek uit van zo'n 30 op 40 cm grootte. Bij mij kleefde het deeg absoluut niet en ik had geen bloem nodig om mijn werkvlak te bestuiven. Kleeft jouw deeg, gebruik dan wat bloem.
  • Bestrijk je deeg met het kaneelmengsel. Ik gebruik hiervoor liefst een borstel.

  • Laat onderaan een randje deeg vrij van het kaneelmengsel. 
  • Rol nu je deeg rustig en gelijkmatig op van boven naar beneden. 

  • Het onderste randje dat je vrij hebt gelaten kan je nu met wat water borstelen zodat je rol goed dicht zal blijven kleven.
  • Snij nu met het scherpste mes dat je kan vinden je deegrol in schijven van ongeveer 3 cm.

  • Leg de kaneelbroodjes op je bakplaten of bakmatten. Voorzie voldoende tussenruimte (minstens 5 cm) want ze zetten flink uit tijdens het bakken. Beborstel ze eventueel met het eigeel-room mengsel. Ik deed dit niet en mijn broodjes hadden ook een mooi kleurtje. Bestrooi met de mini parelsuiker als je dat in huis hebt.
  • Verwarm de oven op 160 graden en laat ondertussen de broodjes nog even afgedekt rusten.
  • Bak de broodjes 20 minuten tot ze goudbruin zijn.
  • Laat ze even afkoelen op een rooster. Probeer er alleszins af te blijven tot je je niet meer verbrand tijdens het eten.
  • Je kan de broodjes ook goed invriezen. Leg ze na het ontdooien even kort in een warme oven ze smaken (en ruiken) terug als vers gebakken.



Conclusie:

Wat hebben we er met drie heerlijk van gesmuld! Zelfs als we probeerden konden we er geen puntjes van kritiek op vinden. Ze zijn heerlijk om als ontbijt te eten, maar doordat je er toch een tijdje zoet mee bent om ze te maken, is het wellicht eerder voor een brunch.
Amerikaanse recepten voor cinnamon buns of rolls doen vaak over de broodjes nog een extra laag (roomkaas)glazuur, maar dat is volgens mij echt niet nodig. Ik verkies de Scandinavische, minder overdadige stijl van Kanelsnurrer die dit meestal niet hebben. Deze broodjes zijn al zoet en smeuïg genoeg door hun vulling. Maar doe gerust een laag glazuur erop als je daar zin in hebt.
Het deeg is erg veelzijdig en kan ook goed gebruikt worden voor andere broodjesvormen. Wellicht zien jullie het in de toekomst nog wel een aantal keer terug opduiken in een andere versie.




4 opmerkingen:

  1. Ik heb al verse gist meegebracht om de kaneelbroodjes te maken, ik wou er het komende weekend aan beginnen, maar zal het nog wat moeten uitstellen. Ga naar theater! Het zal dan voor een week later zijn. De kneedhaken "die ik nog nooit gebruikt heb" komen toch goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, ik ben benieuwd ! Hopelijk vind je bakken met gist even fijn als ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, eerste keer in mijn leven (echte) gist gebruikt en kaneelbroodjes gebakken, ze zijn super lekker geworden. De omschrijving is prima te volgen voor een leek als mij het resultaat simpelweg fantastisch!
    Super, super bedankt! ( enige nadeel mond gebrand...)
    hartelijke groet Bas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha! Bedankt voor je geweldige bericht Bas. Het is heel erg fijn om zo'n enthousiaste reactie te krijgen. Erg leuk dat deze kaneelbroodjes en het bakken met gist je zo zijn meegevallen. Hopelijk heb je je mond niet al te erg gebrand. Maar ze ruiken dan ook zo lekker hé !?
      Nog heel veel bakplezier !!!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...