maandag 14 maart 2016

Pêche melba taart


De Franse chef Auguste Escoffier is de uitvinder van dit beroemde dessert. Het is vernoemd naar de operazangeres Nellie Melba. Bij Escoffier ging het wel om een ijsdessert. Ik maak het nu als een taart Maar wel een taart die niet gebakken moet worden. Ze heeft enkel een koelkast nodig.

Nu de lente stilaan van zich laat voelen had ik wel zin in zo'n frisse en fruitige taart. Laat deze taart maar de voorbode zijn van een prachtige zomer. Nu moest ik me nog tevredenstellen met perzik uit blik en diepvries frambozen. Ik verheug me al op al dat verse fruit dat ik ga kunnen verwerken in allerlei gebak.

Het recept kwam ik tegen in Kühlschranktorten van Dr. Oetker. Ik ben een erg grote fan van deze Duitse reeks boeken. Ze zijn niet duur, heel duidelijk, staan vol originele ideeën en hebben bij elk recept een mooie foto. Het enige nadeel is dat sommige ingrediënten hier niet zo makkelijk te verkrijgen zijn als in Duitsland. Ik plunder dan ook steeds de bakafdeling in een Duitse supermarkt telkens ik de kans krijg. Voor dit recept heb je rode Taartina nodig. Gelukkig kan je dat in België en Nederland wel vinden in een goed uitgeruste supermarkt. Zeker de heldere variant, die ook goed is.

Ik heb dit recept omwille van zijn verleidelijke foto al héél lang geleden voorzien van een bladwijzer. De bladwijzer in kwestie is een afschrift van Visa dat maar liefst dateert uit 2011 ! Dus ja, deze taart wil ik al héél erg lang maken en eindelijk is het nu zo ver !

Ingrediënten:

bodem:
  • 150 gram lange vingers (Ja, goed gezien, ik heb amarettini toegevoegd want mijn lange vingers waren op.) Het mogen echter ook andere koekjes zijn.
  • 125 gram boter
  • 25 gram pure chocolade (hoeft niet voor mij)

kaaslaag:
  • 1 bio citroen (Achteraf gezien is een halve citroen voldoende)
  • 5 blaadjes gelatine
  • 200 gram roomkaas (op kamertemperatuur)
  • 500 gram verse/platte kaas/kwark (op kamertemperatuur)
  • 50 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (=8 gram)


perzikenlaag:
  • 1 blik perziken op sap (uitgelekt gewicht 480 gram)
  • 100 milliliter sap van de perziken
  • 4 blaadjes gelatine



frambozenlaag:
  • 300 gram frambozen (diepvries)
  • 40 gram poedersuiker
  • 50 milliliter sap van de perziken
  • 1 zakje rode Taartina (Als je de rode niet kan vinden is de heldere ook goed.)
  • 20 gram suiker


Werkwijze:

bodem:
  • Maal de lange vinger koekjes fijn tot kruimels
  • Maal eveneens de chocolade fijn.
  • Smelt de boter.
  • Doe de koekkruimels en de geraspte chocolade in een kom en voeg de gesmolten boter toe.
  • Bekleed een springvorm van 26 cm met bakpapier op de bodem en de rand. Achteraf vind ik een springvorm van 23 of 24 cm beter. Dan is je taart hoger.
  • Doe het koek-chocolade-boter mengsel in de springvorm en druk dit met een lepel goed aan. Zet dit in de koelkast.
kaaslaag:
  • Was de citroen met warm water. Rasp de schil voor de zeste en snij hem daarna door en pers het sap eruit. (Achteraf gezien is een halve citroen voldoende.)
  • Week de gelatine bladen in koud water (5 minuten, maar kijk dit na op de verpakking) en knijp ze uit. 
  • Meng de roomkaas, de platte kaas, de vanillesuiker, de zeste van de citroen, het citroensap goed. Bij ingrediënten heb ik aangeraden om de roomkaas en platte kaas op kamertemperatuur te gebruiken dit is om later geen brokjes gelatine in je taart te krijgen door het grote temperatuurverschil.
  • Smelt de uitgeknepen gelatine in een pannetje op een zacht vuur tot het vloeibaar geworden is en neem van het vuur.

  • Meng de vloeibare gelatine met een kleine hoeveelheid (4 lepels) van het kaas-suiker-citroen mengsel met een garde tot een gladde massa.
  • Meng vervolgens dit onder de grote hoeveelheid van het kaasmengsel.
  • Je mengt de gesmolten gelatine niet direct in de volledige hoeveelheid kaasmengsel omdat je dan riskeert dat je gelatine klonters krijgt en dat is natuurlijk niet echt smakelijk.
  • Giet het kaasmengsel op de koekbodem in de springvorm en laat dit 2 uur afkoelen en opstijven in de koelkast.

perzikenlaag:
  • Laat de perziken uitlekken en vang het sap op. Je zal hiervan 100 milliliter gebruiken voor de perziklaag, maar ook voor de frambozenlaag heb je nog 50 milliliter nodig. Bewaar dit dus goed !
  • Bewaar ook 2 perzikhelften voor later de taart te kunnen versieren.
  • De rest van de perziken pureer je met de 100 milliliter van het sap. Ik gebruikte hiervoor een staafmixer en dat ging perfect.
  • Smelt de gelatine in een pannetje op een zacht vuurtje zoals bij de kaaslaag.
  • Meng hier eerst 4 eetlepels van het perzikpuree onder.
  • Meng dit dan onder de grote hoeveelheid gepureerde perziken.
  • Giet dit over het kaasmengsel en laat 1 uur opstijven in de koelkast.


frambozenlaag:
  • Laat de frambozen samen met de poedersuiker en de 50 milliliter perziksap ontdooien in een kom. Pureer dit en zeef de pitjes eruit.
  • Meet van dit frambozenmengsel 250 milliliter af.
  • Maak met de Taartina, het frambozensap en de suiker een glazuurlaag door dit mengsel zachtjes op te koken tot het dikker wordt. Giet dit snel uit over de perziklaag want het stolt direct !
  • Laat alles een half uur opstijven in de ijskast.
  • Maak de springvorm los en verwijder het bakpapier van de rand.
  • Snij de 2 bewaarde perzikhelften in schijfjes en versier hiermee en eventueel wat slagroom de taart.

Conclusie:

Het is een heel werkje om deze taart te maken, maar ik vind het resultaat zeker de moeite waard. 
De kaaslaag mocht misschien wel wat steviger zijn, maar ik had wat probleempjes met de gelatine. Het was lang geleden dat ik daar nog mee had gewerkt ! Je moet snel doorwerken en ik was ondertussen ook foto's aan het maken van het hele proces. Dat vraagt natuurlijk om narigheid. De perziklaag is wel mooi gelukt. Hier was ik veel beter geconcentreerd op die ene bezigheid. 
Sommige van het proefpanel vonden dat de kaaslaag te veel naar de citroen smaakte en hierdoor zou ik de volgende keer in plaats van een hele maar een halve citroen gebruiken. Als je het mij vraagt vond ik zo'n fris zuurtje in contrast met de perzik en framboos wel lekker. De chocolade in de koekjeslaag proefde ik niet dus dat mag voor mij weggelaten worden. 
Ondanks de opmerkingen en bedenkingen voor een volgende poging dus is het voor mij een prima taart. Ik kijk er al naar uit om ze nog eens te maken, maar dan zonder al de beginnersfouten.



5 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heel lekker uit Els, ik weet niet of ik daar wel aan ga beginnen. Maar als ik het maak probeer ik eerst met de helft van de ingrediënten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wel een kleine bakvorm gebruiken dan natuurlijk :-) Mmh een mini pêche melba taartje. Klinkt geweldig !

      Verwijderen
  2. Ik ga ze proberen voor in het paasweekend Els maar dan zonder de citroen want dat krijg ik thuis niet verkocht.Zou een likeurtje in de plaats lekker kunnen zijn? Groetjes. Vera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Vera, leuk dat je het gaat proberen. Limocello misschien ? Krijg je dat wel verkocht ? Of een ander fruitig likeurtje ? Poire Williams ? Cointreau ? Misschien amaretto ? Ik ben zelf ook benieuwd. Hou me op de hoogte ! Succes !!!

      Verwijderen
    2. Hey Vera, nog een kleine tip. Je decoratie pas op het laatste moment aanbrengen. Ik heb gemerkt dat de taartina in de bovenlaag je perzikstukjes en slagroom doet verkleuren na een tijdje en dat oogt natuurlijk niet zo mooi.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...