dinsdag 2 februari 2016

Carrot cake pancakes



Vandaag is het Lichtmis en dan is het traditie dat je pannenkoeken eet. Daarom stel ik aan jullie voor: worteltaart pannenkoeken. In het Nederlands klinkt het toch iets minder smakelijk!... Laat ons het maar houden op carrot cake pancakes !

Het is geen geheim: ik hou van carrot cake en ik hou van pannenkoeken. De gewone dunne pannenkoek zoals wij hem hier kennen, maar zeker ook van de dikke sponzige American pancakes die je daar bij het ontbijt krijgt.
Deze pannenkoek is dus een zalige combinatie van een heerlijke carrot cake en een dikke American pancake. Als je dit als ontbijt krijgt, dan kan je er wel weer even tegen !

Het recept dat ik gebruik komt van een Amerikaanse website en werkt met cupmaten. Link naar origineel recept
Ik heb het echter voor jullie uitgemeten in grammen. Ik hoop immers echt dat dit gaat worden uitprobeerd. Ik haalde er 8 pannenkoeken uit, maar het waren wel kanjers.

Het recept vraagt dat je wat kruiden in huis hebt, maar die heb je bij een gewone carrot cake ook nodig, dus geen bezwaar zou ik denken.
Karnemelk is een ingrediënt dat veel wordt gebruikt bij Amerikaanse recepten. Het zal hier vast nog een paar opduiken in de toekomst. Ik heb het altijd in huis.
In het originele recept doet men honingboter op de pannenkoeken. Ik gebruik echter steeds op mijn pancakes ahornsiroop of agavesiroop. Suiker hierop doen, zoals bij onze dunne pannenkoeken, is niet lekker, de siroop moet in de sponzige pannenkoek kunnen doordringen.




Ingrediënten: (voor ongeveer 10 à 11 pancakes)

  • 165 gram bloem
  • 20 gram gehakte walnoten (=optioneel)
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • 1/4 theelepel zout
  • 1/8 theelepel nootmuskaat
  • snuf kruidnagel
  • snuf gemalen gember
  • 50 gram suiker
  • 150 mililiter karnemelk
  • 1 eetlepel koolzaad olie (ik gebruikte olijfolie)
  • 1 en 1/2 theelepel vanille extract
  • 2 eieren
  • 150 gram fijn geraspte wortels

Werkwijze:

  • Doe de bloem in een kom en voeg de walnoten, het bakpoeder, de kaneel, het zout, de nootmuskaat, de kruidnagel en de gember toe en roer alles onder elkaar.

  • Voeg in een andere kom de suiker, de karnemelk, de olie, het vanille extract en de eieren en meng goed. 

  • Voeg nu het natte mengsel bij het bloemmengsel en meng kort tot alles net gemixt is.
  • Voeg de geraspte wortels toe en meng kort.

  • Schep nu het deeg in een pan en bak op medium hitte.

  • Draai de pannenkoek na een minuut of twee om en bak de andere kant.
  • Dien warm op overgoten met ahornsiroop of agavesiroop.

Conclusie:

Een heerlijke ontbijt of lunch voor iemand die net als ik gek is op pancakes en carrot cake. 
De structuur is zoals bij een American pancake, sponzig en een beetje nat (deeg moet wel gaar zijn, het mag natuurlijk niet meer lopend zijn). Anderzijds zit de smaak van een goeie carrot cake er dankzij de kruiden en de worteltjes helemaal in.
Hier mag je me 's nachts voor wakker maken !



2 opmerkingen:

  1. Hoi Els!

    Heb je ooit wel eens gedacht om hier koffie bij te drinken?

    Ik dacht zelf aan Nespresso! What els? :)

    Klinkt in elk geval erg leuk en lekker allemaal!

    Kusjes Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Samantha. Altijd leuk om enthousiaste reacties te krijgen op mijn blog.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...