woensdag 24 februari 2016

Daim koekjes


Daim ken je toch wel hé? Van die krokante karamel met chocolade rond ? Ik vind het geweldig lekker ! Het is een typisch Zweeds product en dus kan je het kopen bij de Food afdeling van Ikea. Gelukkig duikt het ook meer en meer op in de supermarkt. Je kan het kopen in repen en in kleine snoepjes of in Milka chocolade.

Op vakantie in Noorwegen vond ik zelfs hele kleine brokjes Daim voor op een ijsje ! Daar ga ik binnenkort nog wel wat lekkers mee maken. Ik heb trouwens mijn zinnen gezet op die heerlijke Daim taart die ze ook bij Ikea verkopen. Ik zou die zo graag eens namaken !
(Update: Intussen is dat gelukt, de link vind je hier.)

Toen ik stuitte op een recept voor Daim koekjes was ik onmiddellijk verkocht. Wat een geweldig idee. Vergeet die eeuwige chocolate chip cookies. We gaan Daim koekjes bakken !

Ingrediënten:

  • 150 gram boter 
  • 150 gram bruine suiker (Ik gebruikte bruine kandijsuikercassonade, maar lichtbruine is vast ook geschikt. Je kan eveneens basterdsuiker gebruiken.)
  • 100 gram kristalsuiker
  • 300 gram bloem
  • 1 ei + 1 eigeel
  • 1/2 theelepel bicarbonaat
  • 2 eetlepels melk
  • 1/4 theelepel zout
  • 1/2 theelepel vanillesuiker
  • 25 gram Daim reep in stukjes gehakt (Achteraf gezien zou ik aanraden om dit te verdubbelen en dus 50 gram nemen.)

Werkwijze:

  • Smelt de boter en laat dit afkoelen.
  • Meng de bloem, het bicarbonaat, de vanillesuiker en het zout in kom.
  • Meng in een andere kom de bruine suiker en de kristalsuiker met de afgekoelde gesmolten boter.

  • Meng het ei, de eidooier en de melk met het suiker-botermengsel.

  • Voeg in stapjes de bloem hieraan toe.

  • Meng tenslotte ook de stukjes Daim onder het deeg.

  • Laat 2 uurtjes in de koelkast rusten zodat het deeg vaster wordt.
  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Rol balletjes van het deeg van ongeveer 5 cm. en leg ze op de het bakpapier of bakmat met 5 cm ruimte tussenin.
Ik gebruikte een Amerikaanse cupmaatlepel om deeg te scheppen. Vervolgens rol je een balletje en druk je dit wat plat.
  • Bak de koekjes gedurende 8-10 minuten.
  • Laat de koekjes afkoelen op een rooster. Ze zullen eerst nog zacht zijn, maar ze worden bij het afkoelen steviger.


 Conclusie:

Toen we de koekjes hier thuis proefden was het even stil en toen riep de dochter : "Jammie !". Ze zijn echt heerlijk vinden we allemaal. Krokant, zoet en met stukjes Daim !
De dag nadien worden de koekjes wel wat zachter, maar dat doet niks af aan de smaak.
Er mogen wat mij betreft gerust wat meer Daim stukjes in, maar zelfs al heb je een koekje beet dat niet echt veel Daim bevat, ze zijn op zich ook heel lekker.
Het is bovendien een makkelijk receptje. Volgende keer bij Ikea maar weer een voorraadje meenemen, want deze ga ik nog maken.






6 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk Els, de koekjes zijn heerlijk, die ga ik ook eens maken! Deze avond bij de koffie gepresenteerd en mijn bezoek vond ze ook heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat jullie ze ook lekker vonden. Laat het weten als je ze maakt, dan komen wij op de koffie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer kom je op de koffie, de koekjes zijn klaar en ze blijven zeker niet lang liggen. Mijn deeg was wel vast als het uit de koelkast kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak ze ook al enkele jaren, ze zijn super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...