vrijdag 5 februari 2016

Skyr chocolade truffel taart



Via Pinterest kwam ik onlangs een chocolade taart tegen die er onweerstaanbaar uitzag. link naar site Ze komt van een hele goeie Franse blog over gebak C'est ma fournée Het recept is niet afkomstig van deze blogster, maar van chef Cyril Lignac. Ere wie ere toekomt ! 
Het leek me helemaal niet zo'n moeilijk recept. Het aantrekkelijke lag hem vooral in de overduidelijke smeuïgheid van deze taart. Toen ik naar de ingrediënten keek, was het snel duidelijk wat die taart zo'n aantrekkelijke textuur gaf : mascarpone ! Lekker, maar wel heel calorierijk en ja hoor, ook ik kijk hiernaar en denk dan twee keer na.

Sinds enkele maanden eet ik graag bij het ontbijt skyr. Dit is IJslandse yoghurt of kaas. Op de verpakking staat yoghurt en op wikipedia zeggen ze dat het eigenlijk kaas is. Het is dus niet onder één noemer onder te brengen, maar het is zo lekker ! Ik leerde het jaren geleden kennen in IJsland en dacht er af en toe nog wel eens nostalgisch aan terug, totdat deze oude liefde op vakantie in Noorwegen opnieuw opdook in mijn leven.

Bovendien kan je nu tot mijn grote vreugde skyr van het merk Arla link naar site kopen bij de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Gelukkig voor mij zijn die winkels in het Antwerpse goed vertegenwoordigd. Er zijn drie soorten skyr beschikbaar : natuur, framboos-cranberry en honing. Typisch aan skyr is zijn dikke romige textuur maar dan met 0% vet en rijk aan eiwit.
Als je gek bent op Griekse yoghurt zou ik je sterk aanraden om skyr eens te proberen want dat is nog een trapje hoger in yoghurt-heaven vind ik.
Skyr natuur met hierbij wat zelfgemaakte confituur, een handvol granola en je smult van je ontbijt, het is nog goed voor je ook en je hebt absoluut geen hongergevoel meer.

Zo ontstond het idee om die romige maar niet vette skyr te gebruiken als gezonde vervanging voor mascarpone in deze taart. Nu bevat de taart nog altijd chocolade, eieren en boter, maar een beetje uitkijken kan nooit kwaad. Zoals wanneer mensen een cola light drinken bij hun pak friet met mayonaise.

Benodigdheden:

Het recept zegt om een rechthoekige bakvorm te gebruiken van 20 x 20 cm. of een ronde van 22 cm.
Het dichtste in de buurt hiervan in mijn collectie bakvormen was een rechthoekige braadslee Koncis  van Ikea van 26 x 20 cm. Mijn taart zou dus iets minder hoog worden.
Het recept benadrukt dat je best een siliconen vorm gebruikt en indien je dit niet zou hebben om een siliconen bakmat onder je metalen taartvorm te leggen. Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar ik heb er dus een bakmat onder gelegd. Ik vond dat ik met skyr te gebruiken al voldoende risico's nam.

Ingrediënten:


  • 200 gram pure chocolade
  • 250 gram skyr (het originele recept spreekt dus van 250 gram mascarpone)
  • 4 eieren
  • 75 gram bloemsuiker
  • 40 gram bloem
  • Niet in het originele recept maar ik voegde ook 1 zakje vanillesuiker (= 8 gram) toe om de (relatieve, dus geen paniek) zurigheid van skyr ten opzichte van de mascarpone te verzachten. 

Voor de glazuur laag: (Sorry, deze ingrediënten staan niet op de foto.)
  • 100 gram pure chocolade
  • 50 gram boter

Werkwijze:


  • Verwarm de oven voor op 150 graden.
  • Smelt de 200 gram chocolade au bain marie. (Een kookpot met kokend water en hierboven een kom waarin je de chocolade smelt.) 

  • Doe de skyr in de kom van je mixer en klop het los.
  • Voeg de chocolade toe en meng beide onder elkaar.


  • Voeg één voor één de eieren toe en meng telkens goed.
  • Voeg tenslotte de bloemsuiker, de vanillesuiker en de bloem toe en meng nogmaals goed.

  • Giet het deeg in je bakvorm en bak in de oven op 150 graden gedurende 25 minuten. Mijn taart had 5 minuten extra nodig dan in het originele recept, maar mijn bakvorm was dan ook groter. In elk geval moet een naald er droog uitkomen wanneer je erin prikt.

  • Laat de taart afkoelen op een rooster en probeer ze zeker nog niet uit de vorm te halen !
  • Plaats de taart daarna minstens 2 uur in de koelkast.
  • Maak de glazuurlaag door nogmaals de chocolade (100 gram nu) au bain mairie te smelten en voeg hieraan de boter toe. Laat het mengsel kort opstijven in de koelkast. Niet te lang want het wordt verrassend hard.
  • Smeer het uit boven op je taart en breng eventueel een golvende versiering aan met de achterkant van een broodmes. (zie originele site)
  • Haal de taart een uur voor opdienen uit de koelkast, zo is de smaak beter.

Conclusie:

Tot mijn eigen verbazing is de taart erg lekker. Of je de skyr proeft zou ik pas kunnen zeggen wanneer ik de versie ook ooit maak met mascarpone. Maar het smaakt zeker goed en helemaal niet als een mislukt experiment. Wel één waarschuwing : "a little goes a long way". De calorieën zijn dan wel al bedwongen, maar zoals ik al vertelde over skyr geeft het je ondanks zero vet, vlug een verzadigd gevoel. Ik vind het erg lijken op chocolade truffels. Zet de koffie dus maar al klaar !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...