zaterdag 28 mei 2016

Aardbeien succes taart (glutenvrij)


Onmiddellijk nadat ik de Ikea Daim taart had gemaakt wou ik er graag eens één maken met dezelfde bodem en "suksess" crème maar dan in een fruitige variant. Deze amandeltaart met succes crème is in Scandinavië erg populair. Je kan er eindeloos mee variëren en je hebt er altijd succes mee. Hier kennen we ze vooral als de diepvries taart Almondy met chocolade en Daim die je kan kopen bij Ikea en sommige supermarkten.

Voor mensen die geen gluten verdragen is het meegenomen dat deze taart geen gebruik maakt van bloem, maar wel van gemalen amandelen. Let enkel op bij de keuze van je bakpoeder. Kies in dat geval zeker voor een glutenvrije variant !
Wat betreft de Taartina, vroeg ik het na bij de firma dr. Oetker en ik kreeg bevestiging dat dit glutenvrij is.

De taart doet me héél erg terugverlangen naar de vakantie die we vorige zomer doorbrachten in Noorwegen vlakbij de aardbei streek rond Valldal . Tot voor die vakantie at ik nauwelijks aardbeien. Maar het huisje dat we huurden had in de tuin een perkje met aardbeiplantjes en de verhuurders hadden ons op het hart gedrukt dat we de aardbeien zeker mochten plukken. Aangezien ik de enige in ons gezin ben die aardbeien eet, heb ik toen een paar keer onze oogst naar binnen gesmikkeld. Ik kon dat mooie fruit toch niet laten rotten. Sindsdien ben ik wel van mening veranderd. Het is nog niet mijn favoriete fruit, dat zijn namelijk frambozen, maar ik hou er al wel veel meer van.

Benieuwd of de fruitvariant ook zo lekker is als de chocolade variant !?


Ingrediënten:


voor de amandellaag:

  • 4 eiwitten
  • 150 gram bloemsuiker/poedersuiker
  • 1/2 theelepel bakpoeder (Kies een glutenvrij merk, als dat belangrijk voor je is.)
  • 150 gram gemalen amandelen (met vlies)


voor de succes crème laag: 

  • 2 eierdooiers
  • 50 milliliter room
  • 75 gram suiker
  • 1 theelepel vanillesuiker
  • 125 gram boter


voor de aardbeienlaag:

  • bakje aardbeien
  • 250 milliliter water (eventueel veenbessensap, kersensap, appelsap, dan wel geen Liga)
  • 25 milliliter Liga siroop 
  • 1 zakje  heldere Taartina
  • 35 gram gemalen amandelen

Werkwijze:


voor de amandellaag:

  • Maal de amandelen fijn. 
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Bekleed een bakvorm van 26 cm met bakpapier.
  • Klop het eiwit stijf.
  • Voeg de gezeefde poedersuiker en bakpoeder hieraan toe en mix tot je de consistentie krijgt van merengue.
  • Meng tenslotte voorzichtig de gemalen amandelen eronder met een spatel.
  • Doe het mengsel in de bakvorm en bak gedurende 30 minuten op 175 graden.
  • Laat afkoelen op een rooster.

voor de crème laag:

  • Doe de eigelen, de room, de suiker en de vanillesuiker in een steelpannetje en laat dit al roerend met een klopper heel zachtjes opwarmen tot net aan de kook. 
  • Je mengsel moet indikken zodat je er een streepje in kan trekken op de achterkant van een lepel en dat het streepje blijft. Let op dat je niet te haastig werkt want dan krijg je gebakken roerei.
  • Laat het ingedikte mengsel afkoelen tot kamertemperatuur en voeg dan de boter in stukjes al roerend toe. Je hebt nu een glanzend romig mengsel.
  • Laat de crème afkoelen en een uurtje opstijven in de koelkast.

voor de aardbeienlaag en afwerking:

  • Verwijder het bakpapier van het amandelgebak en leg  het gebak terug in je bakvorm.
  • Besmeer het amandelgebak met de succes crème.
  • Strooi hier de gemalen amandelen op. Dit zal het vocht van de aardbeien absorberen.
  • Was je aardbeien, droog ze en snij in mooie stukjes.
  • Verdeel de aardbeistukjes over de taart.
  • Neem een steelpannetje en los hierin het Taartina poeder op in het water met de siroop.
  • Roer goed door zodat je geen klonters hebt en breng aan de kook totdat het ingedikt is.
  • Giet dit mengsel uit over de aardbeien. 
  • Zet je taart in de ijskast zodat de gelei kan opstijven. Dat gaat verrassend snel !
  • Ik versierde de taart tenslotte ook nog met muntblaadjes en enkele zelfgemaakte sterren van witte chocolade.
  • Hiervoor smolt ik witte chocolade au bain marie en goot dit in een siliconen mal die ik nog had liggen en liet dit enkele uren hard worden.


Conclusie:

Heel erg lekker ! De bodem is zacht, zoet en luchtig. De crème is heerlijk zoet en romig en de aardbeien zorgen voor een frisse zuurzoete toets. In tegenstelling tot de eveneens heerlijke maar machtige Daim taart  is deze veel luchtiger. Hier kan je wel twee stukjes van op. Lekker fris en zomers !


2 opmerkingen:

  1. Zo lekker, het is één van mijn lievelingstaarten, ga ik zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik dacht wel dat dit een taartje was naar jouw smaak. Groetjes !

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...