zaterdag 21 mei 2016

Havermout brownie cake met crumble


Een aantal dagen geleden maakte ik een recept van een Amerikaanse blog en plaatste ik het op mijn blog met vanzelfsprekend een link naar de blog en het recept zoals ik steeds doe. Ik had echter ook uit beleefdheid om toestemming gevraagd via mail aan de blogster of ze akkoord ging dat ik haar recept ging plaatsen. Tot mijn grote verbazing kreeg ik echter een weigering. Slecht voor haar gebruikersstatistieken als andere blogs het recept ook publiceren. Ik heb de post dus terug verwijderd.

Als ik wijzigingen aanbracht in het recept, is het dus een nieuw recept en dat mocht ik dan natuurlijk wel publiceren. Toch wel straf allemaal als je weet dat de Amerikaanse blogster het recept zelf gekregen had van een collega, zo staat er in haar intro... Als je via google zoekt vind je trouwens meteen ook andere recepten met dezelfde ingrediënten en werkwijze bijvoorbeeld deze en deze.

Deze recepten hebben nu een (gezonde) make-over van me gekregen. Iets wat ik in mijn eerste, verwijderde, post al had gesuggereerd.  Het bevat nu een pak minder chocolade en ook wat minder suiker en ik gebruik oploskoffie om de chocolade smaak te versterken. (Je proeft geen koffie, wees gerust.) Glazuur heb ik vervangen door extra havermout in de crumble bovenop.

Het is een gezonde cake in de zin dat het havermout bevat in de cake én in de bovenlaag en dan ben je toch al goed bezig hé ? Chocolade cake bij het ontbijt ? Bij deze zou ik zeggen waarom niet ?

Ingrediënten:


voor de chocolade havermout cake laag:
  • 300 gram bruine (cassonade) suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 275 gram bloem
  • 1 en 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout
  • 2 eieren
  • 100 gram gesmolten boter
  • 15 gram cacao
  • 150 gram bakvaste chocolade druppels
  • 85 gram havermout
  • 350 milliliter kokend water
  • 3 theelepels oploskoffie


voor de havermout crumble laag:
  • 75 gram bruine (cassonade) suiker
  • 100 gram gesmolten boter
  • 150 gram havermout
  • 3 eetlepels room (eventueel sojaroom)
Niet op de foto maar ter afwerking: 30 gram chocolade (melk, wit, puur, kies maar)



Werkwijze:

  • We beginnen met de havermout crumble laag. Laat hiervoor in een steelpannetje de boter, de room en de suiker opwarmen en even doorkoken. Voeg de havermout toe en roer goed door. Zet opzij voor later.
  • Nu beginnen we aan de cake. Los de havermout op in het kokend water waaraan je de oploskoffie hebt gedaan. Roer door en laat zacht worden.

  • Boter een bakvorm van 26 cm in en voorzie van bakpapier.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Meng de suiker met de boter in de kom van je mixer.
  • Voeg de eieren toe en mix goed door.
  • Voeg de bloem, het bakpoeder, het zout en de cacao toe en meng door. 
  • Voeg nu het havermout mengsel toe en de chocolade druppels. Mix goed door.
  • Doe het deeg in de bakvorm.

  • Breng hierop de havermout-crumble mix aan. 

  • Bak de cake gedurende 35 tot 50 minuten. Vanaf 35 minuten zal je moeten testen met een naald. Je moet prikken tussen de crumble stukjes. Als je prikt middenin een brokje crumble veeg je de naald schoon en hangt er geen deeg aan. Vaak is het ook gokken of er gesmolten chocolade of rauw deeg aan hangt. De weerstand die je voelt van gebakken cake is dus je indicator bij deze cake. De taart moet verder in het midden goed gerezen zijn en geen putje vormen en weerstand geven als je erop duwt.
  • Laat de taart afkoelen op een rooster.
  • Laat de chocolade au bain marie smelten en trek er fijne lijntjes mee over de cake. 
  • Je kan dit doen door een klein hoekje van een diepvrieszakje te knippen, door een cornet van bakpapier te fabriceren of dit handige dingetje van Lékué te gebruiken. (Dit laatste is mijn favoriete recente aankoop.) Je kan wel raden hoe ik het deed.

Conclusie:

Wow, havermout in een chocolade cake. Het is dus echt mogelijk ! Ik ben echt verbaasd. De cake is vochtig zoals bij brownies en zit vol chocolade stukjes en smaak. Het bovenlaagje is heerlijk krokant als cruesli. Dit laagje is echt top. I love it. Je zal het voortaan overal op willen doen.
Hou je meer van een rijkelijke glazuur laag dan kan je bijvoorbeeld het chocolade fudge glazuur gebruiken van de chocolade cake met amandelen. Dat was erg goed. De taart zou ook lekker zijn denk ik met nootjes of fruit zoals appel of krieken erin verwerkt. Als je hem maakt, laat je het me dan weten ?

1 opmerking:

  1. Super lekker! Op school gemaakt met enkele leerlingen en dit was een succes. Mercikes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...