woensdag 4 mei 2016

Krieken kruimeltaart met havermout


Krieken zijn in de keukengeschiedenis van onze familie nogal prominent aanwezig. Zo associeer ik de bezoekjes aan mijn bomma vroeger nog steeds met frikandellen met krieken. Mijn man is dan weer opgegroeid met een grote liefde voor pudding met krieken. Dit maakt dat we altijd wel minstens 1 bokaal op voorraad in huis hebben. Deze taart maak ik er vaak mee.

Het is immers de favoriete taart van mijn man ! Als ik deze bak dan is ze steeds sneller op dan dat je krieken kruimeltaart kan zeggen. Nu moet ik toegeven dat hij daar niet alleen verantwoordelijk voor is, zelf kan ik er ook niet aan weerstaan. Ze is héél eenvoudig om te maken en kan bijna niet mislukken ! Wil je wat meer uitdaging dan is de Bretoense kriekentaart een aanrader.

In het oorspronkelijke recept dat in onze familie de ronde doet, wordt geen gebruik gemaakt van havermout, maar ik vind het wel een goeie toevoeging. Het geeft wat extra crunch en maakt het toch allemaal wat gezonder.

Ingrediënten:


voor het kruimeldeeg:
  • 275 gram zelfrijzende bloem
  • 150 gram suiker
  • 1 zakje vanillesuiker (8 gram)
  • 125 gram zachte boter of margarine
  • 1 ei
  • 50 gram havermout


voor de kriekenvulling:
  • 1 pot ontpitte krieken op sap (680 gram)
  • 1/2 zakje vanillepuddingpoeder (25 gram)

Werkwijze:

  • Eerst gaan we de kriekenvulling maken. De krieken en het sap worden ingedikt. Ik gebruik hier puddingpoeder voor zo heb je een stevige maar toch nog smeuïge vulling. Gebruik je echter steeds maizena doe dat dan gerust.
  • Proef van het kriekensap. Is dit ongezoet, dan zal je nog suiker moeten toevoegen. Ik had ooit een bokaal ongezoete krieken en was me er niet van bewust. Gevolg: de taart was echt niet lekker.
  • Giet de krieken en het sap in een pannetje. Hou een bodem van het sap achter in de bokaal en voeg daar het puddingpoeder aan toen. Deksel er terug opdoen en goed schudden. Breng de krieken en het sap in het pannetje aan de kook. Voeg je puddingpoeder opgelost in het bodempje sap hieraan toe en laat indikken terwijl je goed roert. Laat vervolgens afkoelen.
  • Boter een bakvorm goed in en bestuif met bloem. Ik gebruikte  deze keer mijn rechthoekige vorm van 36 x 13 cm met losse bodemmaar een ronde springvorm van 26 cm kan ook. Heb je een grote vorm dan heb je veel deeg voor de bodem nodig, dan heb je gewoonweg wat minder kruimels bovenop. Geen ramp.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Voor het deeg meng je de zelfrijzende bloem met de suiker en de vanillesuiker en de havermout. Voeg dan de zachte boter en het ei toe en meng met een mixer. Het resultaat is een kruimelig deeg.

  • Neem je ingeboterde en bebloemde bakvorm en druk het deeg tegen de rand en bodem goed aan. Aan de kanten moet je een opstaand randje krijgen.
  • Giet voorzichtig je ingedikte krieken op het kruimeldeeg en verspreid alles gelijkmatig.
  • Verdeel nu de rest van je kruimeldeeg over de krieken en de rand. Het deeg nu niet aandrukken gewoon erover strooien.


  • Bak in de oven gedurende 35-40 minuten, bij een grote vorm kan dit 50 minuten duren. Je taart moet een goudbruin korstje krijgen. Hou wel goed in de gaten dat je deeg niet verbrand bovenaan en aan de zijkant.


Conclusie:

Deze taart is super lekker en super eenvoudig om te maken. Soms neem ik me voor om er eens een laagje pudding en dan krieken in te doen of een andere fruitsoort te gebruiken, maar ik val toch altijd terug op deze oude vertrouwde variant waarvan ik weet dat ik zal scoren. De combinatie van krokante deegkruimels en de zachte, zoete, frisse krieken is eenvoudig maar perfect.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Els, vandaag deze taart gemaakt, 'k heb wel wat moeite gehad met het opstaande randje maar uiteindelijk is het prima gelukt. Ze is heel krokant en inderdaad super lekker !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je taart was inderdaad héél geslaagd ! Sorry dat we alles hebben opgegeten tot de laatste lekkere kruimel ;-)

      Verwijderen
    2. Dat doet me plezier, het is het beste bewijs dat ze lekker was. Maar.......'k heb nog een stuk in de diepvries!

      Verwijderen
  2. Is het dan 1/3 crumble ?en de rest voor den bodem?of....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijp enkel niet de rest van de deeg.....hoeveel?is de rest?
    Op de taart strooien?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...