donderdag 12 mei 2016

Super en eenvoudig: Victoria sandwich


Het was hoog tijd om eindelijk die Engelse klassieker de Victoria sandwich uit te proberen. Gek genoeg maakte ik deze cake met een fris laagje confituur nog nooit. Helemaal gek als je weet dat ik nogal een grote voorliefde heb voor alles wat het Verenigd Koninkrijk betreft. De Victoria sandwich ziet er zo eenvoudig en weinig verrassend uit en ik hou wel van een beetje uitdaging.

Maar vandaag verlangde mijn gezin naar iets simpel, zonder verrassende ingrediënten en al te veel frulletjes. Die mama experimenteert al eens graag en dan weet je immers nooit wat je kan verwachten. Pannenkoeken met wortels, cake met havermout in,... Ik doe hen soms wat aan.
Vandaag kunnen ze gerust zijn. Geen verrassingen, behalve dan voor mij : Today Less is More.

Er zijn vele varianten van de Victoria sandwich te vinden, maar ik baseerde me op dit recept van de site van BBC Good Food.  Heel basic, maar reviews gaven het 5 sterren, wat het maximum is. Ik was dus nieuwsgierig geworden ! Jullie ook ?

Ingrediënten:

  • 200 gram suiker
  • 200 gram zelfrijzende bloem
  • 200 gram zachte boter
  • 4 eieren
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 2 eetlepels melk

voor de afwerking: 
  • confituur naar keuze
  • bloemsuiker

Werkwijze:

  • Voorzie 2 bakvormen van 20 cm met bakpapier.
  • Verwarm de oven voor op 190 graden.
  • Meng alle ingrediënten met de mixer tot een smeuïg mengsel. In tegenstelling tot mijn vorige baksels moeten de ingredienten blijkbaar niet in een bepaalde volgorde worden gemengd. Ik mengde echter wel eerst mijn boter en suiker goed glad om klonters te voorkomen. Daarna voegde ik de rest toe en mengde alles nogmaals goed door.
  • Verdeel het deeg in twee gelijke delen over de 2 bakvormen en smeer het mengsel goed uit over de ganse vorm.
  • Bak de cakes gedurende 20 minuten.
  • Laat de beide taarten omgekeerd afkoelen op een rooster en ontvorm ze na enkele minuten.
  • Wanneer de taarten afgekoeld zijn, besmeer je 1 onderkant met de confituur van je keuze.
  • Hierop leg je de andere kant met de (mooiste) bovenkant bovenaan.
  • Bestrooi met poedersuiker.


Conclusie:

Wat een verrassing!  Deze taart is zo ongelooflijk simpel, snel en makkelijk om te maken dat ik er erg weinig van verwachtte maar ik moet toegeven : het is echt goed en lekker. De cake is heerlijk zacht en mals en de zoete confituur past er natuurlijk geweldig bij. Een heel eenvoudige maar terechte klassieker uit de Engelse keuken dus. Wij zijn alleszins helemaal verkocht voor deze sandwich cake. Je kan eenvoudig variëren door een andere confituur te gebruiken. Vaak zie je ook Victoria sandwich cakes met een laag room of boterroom en dan hierop een laag confituur of zelfs vers fruit. Je hebt ook varianten met chocolade, mokka, walnoten en koffie. De mogelijkheden en inspiratie zijn eindeloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...