zondag 26 juni 2016

Feestje: Piñata cake


Een cake met een verrassing erin verstopt, dat vind ik zelf geweldig leuk ! Het maken ervan is leuk, want je hebt al voorpret, maar natuurlijk is het moment dat de verrassing zichtbaar wordt geweldig. Diegene die de cake aansnijdt weet immers van niets en is dan blij verrast als de binnenkant zichtbaar wordt. Zo maakte ik al eerder een cake met de naam van mijn man erin voor Valentijn. Aangezien zowel mijn nichtje, mijn man en de stiefpapa van mijn schoonzusje alle drie jarig zijn deze maand, wou ik met een taart afkomen die leuk is voor klein en groot.

De cake die ik wilde maken is gebaseerd op een piñata. Als je jezelf nu afvraagt wat dat is, wel dat is een felgekleurd figuur, gemaakt van papier-maché en gevuld met snoep, die op verjaardagsfeestjes wordt kapot geslagen door de jarige zodat de snoepjes eruit vallen. Een buitenlandse traditie die hier stilaan ook begint door te dringen. Ik baseerde me op een Australisch recept van de site Taste. Hierin gebruiken ze gewone vanille boterroom. Mijn keuze viel echter op Nutella smaak. Daar kan je niet fout mee gaan. Hiervoor greep ik terug naar het Nutella boterroom recept van de blog Confectionalism. De lichtbruine kleur pastte bovendien goed bij de chocolade decoratie die ik vooraf al had gemaakt met de namen van de jarigen en de gitaren.  Mijn nichtje spaart immers enthousiast al haar verjaardagscentjes om een gitaar te kopen.

Hoe begin je aan zo'n Piñata taart ? De foto's in de tutorial hieronder maken het je duidelijk.


Ingrediënten:


voor de cake:


  • 600 gram zelfrijzende bloem
  • 300 gram suiker
  • 500 gram zachte boter
  • 1 en 1/2 theelepel vanille extract
  • 6 eieren
  • 360 milliliter melk

voor de Nutella boterroom:

  • 180 gram Nutella
  • 170 gram bloemsuiker
  • 225 gram zachte boter
  • 1/2 theelepel vanille extract


Werkwijze:


voor de cake:

  • De Piñata cake bestaat uit vier cakelagen en hiervoor heb je twee springvormen nodig van 20 cm. die je tweemaal na mekaar zal gebruiken. Je zal dus tweemaal deeg maken met dus telkens de helft van de ingredienten. 
  • Bekleed voor de eerste maal je twee springvormen met bakpapier.
  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Meng met de mixer de helft van de zachte boter met de helt van de suiker en de helft van het vanille extract tot een luchtige massa. 
  • Voeg de drie eieren toe, één voor één en telkens totdat het ei goed in het mengsel is opgenomen. 
Geen paniek als je deeg lijkt te schiften

  • Tenslotte voeg je ook de helft van de bloem en de helft van de melk toe in stukjes en telkens goed mengend.
Als je de bloem toegevoegd hebt, komt het helemaal goed.

  • Verdeel het deeg gelijkmatig over je twee springvormen. In elke bakvorm zat bij mij net geen 500 gram deeg. Het is belangrijk dat je cake lagen immers even dik zijn na het bakken.


  • Zet beide springvormen in de oven en bak ze gedurende 40 minuten.
  • Prik met een naald om na te kijken of de cakes goed gaar zijn. Bak ze anders nog vijf minuten langer.
  • Leg de cakes op een rooster en laat ze tien minuten afkoelen. Verwijder het bakpapier.
  • Draai de cakes om. Leg ze te rusten op een vel bakpapier op je rooster en laat volledig afkoelen.


  • Maak nogmaals het cakedeeg met de andere helft van je ingrediënten. Bekleed nogmaals je springvormen met bakpapier. Bak nogmaals 2 cakes zoals voorheen. Laat afkoelen en draai ze om op een vel bakpapier.

voor de boterroom:

  • Meng de zachte boter en de Nutella grondig met een mixer gedurende enkele minuten.


  • Voeg de bloemsuiker in kleine porties toe en meng telkens goed.
  • Meng er het vanille extract onder.
  • Mix alles tenslotte nog enkele minuten goed luchtig.


  • Bewaar de boterroom op een koele plek. In de ijskast wordt ze harder en moeilijker werkbaar. Haal ze er tijdig uit als je ermee aan de slag wil gaan.

voor de afwerking:

  • Neem één cakelaag en besmeer met de boterroom. Gebruik een kartonnen taartenonderlegger of een plat bord om je cake op te leggen. Zo wordt het makkelijker om de cake wanneer ze is afgewerkt te verplaatsen. Het eindresultaat is immers nogal een zwaargewicht.


  • Neem een volgende cakelaag en steek er middenin een cirkel van ongeveer 10 cm uit. Leg deze ringvormige cakelaag op de eerste laag.



  • Besmeer ook deze ringvormige cake bovenop met boterroom.


  • Steek nogmaals een cirkel uit een cakelaag en leg deze op de twee laag.
  • Besmeer ook deze laag met boterroom.


  • Vul de holte met M&M's of andere snoepjes.


  • Leg hierop de laatste cakelaag.


  • Besmeer de cake bovenaan en opzij met de boterroom. Ik gebruikte een spatel en deegschraper om de bovenkant en zijkant zo netjes en glad als ik kan af te werken.


  • Ik bestrooide de cake aan de zijkant met hagelslag. Draai de cake daarvoor een beetje schuin en strooi met je bus hagelslag. Leg er een grote bakplaat of dergelijke onder zodat je de hagelslag die ernaast valt kan opvangen en hergebruiken.
  • Het recept voor de boterroom was net voldoende om de cakelagen en de bovenkant en zijkant te besmeren. Ik had slechts een klein beetje overschot waarmee ik nog probeerde wat roosjes te spuiten. Aangezien ik echt weinig boterroom had in mijn spuitzak ging dat wel niet zo goed.
  • Tenslotte versierde ik de cake met de letters en de gitaren in chocolade die ik gemaakt had door chocolade te smelten au bain marie en terug hard te laten worden in siliconen mallen namelijk deze letters en deze gitaren. De letters zijn erg goed, de gitaren zijn nogal kwetsbaar en braken makkelijk middendoor aan hun dunne hals.


Conclusie:

Ja ! De kinderen op het feestje waren heel enthousiast toen de M&M's uit de cake vielen bij het aansnijden. Je had hun oogjes moeten zien blinken. Zo leuk !
De cake zelf is heel lekker van smaak, niet te zoet en heerlijk mals. De boterroom erbij is zeer goed aangezien die natuurlijk wel zoet is. De Nutella smaak is, ondanks de grote hoeveelheid die erin zit, niet echt heel uitgesproken. Het paste perfect bij de chocolade decoratie, de hagelslag en de M&M's erin.

De taart vraagt wel wat werk natuurlijk. Je moet vier cakes bakken en boterroom maken. De taart opbouwen en versieren. Maar het is zeker al die moeite waard. Ik zou met heel veel plezier nog eens deze Piñata taart maken.


1 opmerking:

  1. Hoi! Ik heb eeb vraagje. Ik ben bezig met een pinata taart gevuld met smarties. Ik wil hem nu vullen en decoreren en dan morgen aansnijden. Maar smelten de smarties dan niet? Groetjed

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...