vrijdag 17 juni 2016

Chocolademoussetaart met Baileys en speculaas


Bij de vorige voetbalmatch tegen Italië hebben de Rode duivels zich serieus laten doen. Erg teleurstellend, maar we geven niet op ! Hopelijk gaat het tegen Ierland zaterdag beter. Duimen maar weer. Ik moet toegeven : de Ieren zijn zo sympathiek dat ik stiekem hen de overwinning ook wel gun. Dit heerlijke dessertje ter ere van de match België - Ierland zal hoe dan ook smaken. Een combinatie van Ierse Baileys en Belgische chocolade en speculaas.

Baileys is een drankje dat ik onmiddellijk associeer met mijn studententijd in Leuven. In die tijd had ik namelijk een ernstige obsessie voor alles wat Ierland betrof. In mijn zomervakanties heb ik het land een paar keer bezocht. Je kon er bijvoorbeeld zonder problemen autoliften want het was er super veilig. Thuis zou ik dat nooit gedaan hebben, maar daar was dat zelfs zo dat schoolkinderen stonden te "hitchhiken". Het was een geweldige én goedkope manier om de lokale bevolking te leren kennen en tips te krijgen over interessante bezienswaardigheden.

In die tijd ging ik ook regelmatig met mijn studievrienden wat drinken in een Ierse pub. Zo gezellig dat het er altijd was en met wat geluk was er zelfs een optreden van muzikanten. Ondertussen is die Ierland-interesse al weer weggeëbt, maar het blijft een prachtig land met super vriendelijke mensen waar ik prachtige herinneringen aan heb.

Je hebt slechts 5 ingrediënten nodig voor deze taart !

Ingrediënten:


  • 200 gram speculaas
  • 80 gram boter
  • 90 milliliter Baileys
  • 200 gram pure chocolade
  • 300 milliliter room

ter afwerking:  
  • een klein beetje cacao 
  • Eventueel wat M&m's in de Belgische driekleur
Ik hou niet zo van de smaak en gevoel van cacaopoeder, maar het verbergt de onregelmatige bovenkant van de taart wel perfect. 

Werkwijze:


  • Voorzie een springvorm van 20 cm op de bodem en zijkant met bakpapier.
  • Doe de room in een steelpannetje en laat op een zacht vuur de chocolade erin smelten.

  • Zet in de ijskast totdat het mengsel koud is.
  • Verkruimel de speculaas.

  • Smelt de boter en roer deze onder de speculaaskruimels. 
  • Verdeel dit over de bodem van je springvorm en druk goed aan. Zet koud in de ijskast.

  • Als je chocolade-roommengsel koud is voeg je de Baileys toe en ga je het mengsel stevig opkloppen tot een mousse. (Sorry ben vergeten een foto te nemen.)
  • Doe de mousse op de speculaasbodem en strijk mooi uit.
  • Laat een drietal uren opstijven in de koelkast.
  • Bestrooi met een dun laagje cacao poeder en versier eventueel met wat M&m's in de Belgische kleuren.


Conclusie:

Lekker ! De combinatie van de chocolade, de Baileys en de speculaas is geweldig. Een dessertje dat je kan maken zonder oven en dat vrij weinig werk vraagt. Je hoeft enkel speculaas te verkruimelen en de mousse op te kloppen en wat geduld uit te oefenen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...