maandag 13 juni 2016

Tiramisu met krieken

 

Naar aanleiding van de voetbalmatch België - Italië maakte ik een typisch Italiaans dessert, maar dan met sterke Belgisch invloeden met name krieken en chocolade. Achteraf gezien had ik ook nog speculaas kunnen gebruiken, dat is voor een volgende keer.

De traditionele tiramisu lust ik erg graag, maar ik ben alleen niet zo gek op die laag cacaopoeder bovenop. Dat is zo onaangenaam en bitter... Dat laat is dus weg. Maar vooral het feit dat het rauwe eieren bevat schrikt me altijd af. Ook al weet ik dat het risico heel klein is, de gedachte aan salmonella spookt dan door mijn hoofd. Wat geen leuk idee is. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik ontdekte dat er sinds kort een kant en klare tiramisu crème van het merk Galbani wordt verkocht die de mascarpone, suiker en het eigeel al bevat. Zo is mijn angst voor salmonella meteen in de kiem gesmoord. Die zullen vast wel gepasteuriseerd eigeel gebruiken ofzo want die willen geen zieke klanten. Benieuwd of de crème ook echt lekker is.

Benieuwd ook naar de match vanavond ! Duimen maar voor de Rode Duivels !

Ingrediënten:

  • 1 doosje van 300 gram Galbani Crema per Tiramisu
  • 1/2 kleine bokaal van 365 gram krieken op sap 
  • 20-tal lange vinger koekjes
  • 50 gram geraspte pure chocolade
  • 1 tas koffie
  • Eventueel wat Amaretto likeur. Aangezien onze dochter mee at heb ik de likeur weggelaten.


Werkwijze:

  • Week de lange vinger koekjes in de koffie en leg ze in je dessertschaal.

  • Laat de helft van de krieken uit de bokaal op keukenpapier uitlekken.
  • Verdeel de krieken over de geweekte koekjes.

  • Meng de Amaretto onder de crème indien je likeur gebruikt. Smeer de helft van de Tiramisu crème over de koekjes
  • Bouw verder met opnieuw een laag met geweekte lange vinger koekjes.
  • Doe hierop de rest van de krieken.
  • Besmeer met de andere helft van je crème.
  • Bestrooi tenslotte met de geraspte chocolade.
  • Laat alles enkele uurtjes of beter nog een nacht in de koelkast goed intrekken. 

Conclusie:

Mmmhh ! Héél lekker !!! De combinatie van de traditionele tiramisu elementen zoals de crème en de lange vingers in combinatie met de Belgische chocolade en de krieken is zeker geslaagd. Ik zie dit in mijn toekomst nog wel vaker opduiken.

Het klaarmaken van dit dessertje duurt dankzij de kant en klare crème maar enkele minuten dus gemakkelijker dan dit kan bijna niet ! Verder ben ik ook vrij gerust dat het gevaar voor salmonella hier weg is. De Tiramisu crème van Galbani is bovendien ook echt lekker. Smeuïg en precies zoet genoeg. Ik zou het dus wel opnieuw gebruiken.
Maar ! Er zit naar mijn gevoel veel te weinig in het potje. Ik zou al bijna 2 potjes van 300 gram moeten kopen.... Ik had immers niet genoeg crème om mijn schaaltje helemaal te vullen....! Vandaar dat de foto's maar een halve schaal tonen. Haha !
Het is bovendien ook niet echt goedkoop. Ik betaalde immers rond de € 3,00 voor één potje in mijn supermarkt en dat is niet weinig.

4 opmerkingen:

  1. Ga ik morgen maken, eerst lange vingers meebrengen. Dat ziet er super lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, is het ook. Je zou het ook met speculaas kunnen maken. Dankzij de krieken was Tony ook fan natuurlijk. Haha !

      Verwijderen
  2. Hey Els, ik heb nog een doos speculaas en nu zal die vlug op zijn. Ik heb dus speculaas gebruikt om de tiramisu te maken, 'k heb mij in moeten houden of mijn hele schaal had ik ineens op gegeten! Dat is nu eens een geweldig en gemakkelijk recept met weinig werk. Daar hou ik van !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super! Ik heb vandaag vanille ijs gemaakt met je geweldige machine. Gelukt!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...