woensdag 22 juni 2016

Zweedse room met aardbeiensaus


Na de knallende zege tegen Ierland hopen we dat de Rode duivels dit nog een keertje herhalen tegen Zweden natuurlijk ! Ik heb naar de match gekeken op bezoek bij mijn broer. Er waren maar liefst drie jarigen in de familie deze maand en dat vroeg natuurlijk om een feestje. We hebben de verjaardagstaart gegeten tijdens de rustpauze na de eerste helft. Over die taart komt er binnenkort een mooi stukje op mijn blog. Ze was spectaculair dat kan ik je al vertellen. Doordat het eten van de taart wat uitliep werd de televisie op pauze gezet en keken we dus uiteindelijk met 20 minuten vertraging. Ik moet bekennen dat ik op Facebook ben gaan kijken en dat ik tot mijn opluchting zag dat ze aan het scoren waren. Ik heb mijn mond gehouden tegen de anderen hoor !!

Toen ik op zoek ging naar een nieuw receptje dat zowel elementen van Zweden als van België bevat, kwam ik uit bij een Amerikaans recept van een zuivelmerk Darigold. Een recept voor de Zweedse variant van panna cotta. Interessant ! Op restaurant heb ik al wel eens panna cotta gegeten, maar ik heb het nog nooit zelf gemaakt. Ik hou er wel van, maar na een goede maaltijd het is vaak wat te machtig. Deze Zweedse room is gelijkaardig want het ook wordt klaargemaakt door room te koken en in te dikken met gelatine. Bij de Zweedse room wordt hierbij ook yoghurt en zure room toegevoegd, wat het dessert minder zwaar en gewoonweg goddelijk maakt. Ik gebruikte vanilleyoghurt omdat we dat steeds in huis hebben. Je kan gewone yoghurt gebruiken en dan zelf vanille extract en wat extra suiker toevoegen natuurlijk. Bovenop de roomcrème komt een aardbeiensausje bij wat prachtig complimenteert bij elkaar. Voor de aardbeien zijn uiteraard Belgische aardbeien uit Hoogstraten gebruikt.

Lekkere luchtige roomcrème onder een verleidelijk aardbeiensausje. Onweerstaanbaar !


Ingrediënten: (goed voor 4 kleine dessertglaasjes of 2 hele grote)


voor de Zweedse room:

  • 200 gram room
  • 110 gram zure room
  • 120 gram vanille yoghurt (of gewone yoghurt + theelepel vanille extract + extra suiker)
  • 45 gram suiker
  • 2 blaadjes gelatine

voor de aardbeiensaus:

  • 140 gram Belgische aardbeien (gewassen en de kroontjes verwijderd)
  • 200 milliliter water + 1 eetlepel voor het maizena-papje
  • 35 gram suiker
  • 1 grote eetlepel maizena

ter afwerking: enkele wafeltjes van Jules Destrooper en wat blaadjes munt

Werkwijze:


voor de Zweedse room:

  • Laat de blaadjes gelatine 5 minuten weken in een kommetje met koud water.
  • Doe in een steelpannetje de room, de suiker en breng al roerende met een garde aan de kook.
  • Knijp de gelatine uit en los deze op in de hete room en roer deze eronder tot het opgelost is. Haal je roommengsel van het vuur en giet over in een kom.

  • Zet de kom in de ijskast en laat een kwartier afkoelen.
  • Voeg vervolgens de vanilleyoghurt en de zure room toe en roer dit er goed onder.

  • Giet in de dessertglaasjes. De consistentie is nu nog erg vloeibaar. Na drie à vier uur in de ijskast is de crème voldoende opgesteven.


voor de aardbeiensaus:

  • Breng de aardbeien, het water en de suiker in een steelpannetje aan de kook en laat 20 minuten pruttelen.

  • Stamp de aardbeien tot moes met een pureestamper en giet de massa door een zeef. Doe de pitjes en de resterende vruchtenmoes weg.
  • Je hebt nu een erg waterachtige aardbei vloeistof. Als je nu denkt, dat wordt nooit een lekker sausje dan begrijp ik je volledig, want dat dacht ik ook. Wees echter gerust. Het komt helemaal goed.
  • Los de maizena op in een eetlepel water. Roer goed door zodat je geen klonters hebt.
  • Breng de aardbei vloeistof terug aan de kook en voeg het maizena-papje toe.
  • Goed doorroeren en laten indikken.
  • Giet in een kommetje en laat afkoelen.

Ter afwerking:

Lepel voor het opdienen de aardbeiensaus op de Zweedse room. Versier met enkele aardbeien en wat munt en een lekker Belgisch wafeltje van Jules Destrooper.


Conclusie:


In plaats van Zweedse room, zou je dit dessert ook Droom room kunnen noemen! Zo lekker !!! Panna cotta is heerlijk, maar deze Zweedse room variant is volgens mij nog beter. Lichter, smeuïger en nog steeds machtig, maar veel minder. Ik heb me voorgenomen om het nooit meer te maken. Ik kan er immers niet af blijven !
Wil je het wat gemakkelijker, dan kan je ook confituur bovenop je crème doen in plaats van de aardbeiensaus.
Het dessertje is ideaal als afsluiter bij een gezellig etentje. Het is makkelijk vooraf te maken en je gasten zullen smeken om meer en bedelen voor het recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...